پایان حمایت دولت چین از خودروسازان برقی

پایان حمایت دولت چین از خودروسازان برقی

کارت خوب: چین بعد از سال ها حمایت های کلان دولتی از صنعت خودرو های برقی که سبب رونق دومین اقتصاد بزرگ جهان و عرضه بیش از اندازه گسترده شد و این کشور را بسمت بازارهای جهانی خودرو سوق داد، سیگنال واضحی بر مبنای تمایل خود برای حذف یارانه های این بخش ارسال کرده است.



به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، سیاست گذاران ارشد در طرح توسعه پنج ساله جدید از ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰، خودرو های برقی را از لیست صنایع راهبردی خود حذف کردند که نخستین حذف این صنعت در بالاتر از یک دهه اخیر است.
تحلیلگران می گویند این اقدام نشان میدهد پکن این صنعت را توسعه یافته می داند که دیگر به همان سطح از حمایت مالی نیاز ندارد و توسعه آنرا به نیروهای بازار واگذار می کند. اما آنها می گویند با وجود این که این صنعت به نمونه ای از رقابت بیش از اندازه تبدیل گشته است که حتی شی جین پینگ، رئیس دولت چین نیز از آن انتقاد کرده است، این حذف نباید بعنوان نشانه ای از کاهش محبوبیت صنعت خودرو های برقی تلقی شود. در عوض، این اقدام نشان دهنده یک تصمیم راهبردی برای اختصاص منابع به فناوری های دیگر است که چین به دنبال افزایش قابلیت های خود در آنها است.
بازار نقش بزرگتری ایفا خواهد کرد
دن وانگ، مدیر چین در گروه مشاوره اوراسیا، اظهار داشت: این یک اذعان رسمی است که خودرو های برقی دیگر احتیاجی به سیاستهای اولویت بندی شده ندارند. یارانه های خودرو های برقی محو خواهند شد. او اظهار داشت: چین اکنون در فناوری و باتری های در رابطه با خودرو های برقی تسلط دارد، بنابراین، اولویت بندی آن بی مدلول است. این به مفهوم آن نیست که دولت خواهان کاهش ظرفیت شود، اما بازار نقش بزرگتری در تعیین این که چه کسی باقی بماند، ایفا خواهد نمود.
خودروهای انرژی نو (NEVs) شامل خودرو های برقی، هیبریدی های پلاگین و خودرو های پیل سوختی، بعنوان صنایع نوظهور راهبردی در سه برنامه پنج ساله قبلی گنجانده شده بودند، که مقامات چینی را تشویق کرد میلیاردها دلار برای تشویق خودروسازان به تولید خودرو های برقی و تشویق مصرف کنندگان به خرید آنها هزینه کنند.
این حمایت سبب ایجاد زنجیره تامینی شد که حالا چین با قهرمانان خودرو های برقی مانند بی وای دی کنترل می کند. این امر همینطور چین را به بزرگترین بازار خودرو های انرژی نو در جهان تبدیل کرد و تا ژوئیه ۲۰۲۴، خودرو های انرژی نو بالاتر از ۵۰ درصد از کل فروش خودرو در چین را تشکیل دادند که بالاتر از ۱۰ سال جلوتر از هدفی بود که سیاست گذاران در ابتدا تعیین کرده بودند.
اما این رشد و حمایت سریع همینطور به تولید بیش از اندازه تقاضا منجر شده، چونکه این صنعت در تلاش است تا بجای تامین تقاضای مصرف کننده، به اهداف تولیدی تحت تأثیر سیاستهای دولت برسد.
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی «جاتو داینامیکس» (Jato Dynamics)، سهم بازار ۹۳ شرکت از ۱۶۹ خودروساز فعال در چین کمتر از ۰.۱ درصد است.
تمرکز بیشتر بر نوآوری
مطمئنا، سیاست گذاران چینی سال هاست که می گویند مقصد پایانی آنها اینست که این صنعت روی پای خود بایستد و به موازات آن، کم کم به برنامه های یارانه ای و تخفیف مالیاتی چند ساله برای بخش خودرو های برقی پایان داده اند.
این کشور در انتهای سال ۲۰۲۲، به طرح یارانه خرید ملی برای مصرف کنندگان خودرو های برقی تمام کرد و می خواهد تا سال ۲۰۲۷، تخفیف های مالیاتی خرید را کم کم حذف کند، اما بعضی از انجمن های صنعت خودروسازی چین درحال لابی گری برای انجام تدریجی این کار هستند.
یک مشاور سیاستگذاری چینی به رویترز اظهار داشت: «اینکه خودرو های برقی بعنوان یک صنعت راهبردی نوظهور طبقه بندی نمی شوند، به این مفهوم نیست که آنها مهم نیستند، آنها کاملا مهم هستند. فقط به صادرات ما، منبع سود برای کل بخش خودرو، تقویت زنجیره صنعتی و رهبری جهانی ما نگاه کنید. خودرو های برقی بدون شک مهم هستند.»
اما این تغییر رسمی به این مفهوم است که خودروسازان باید با این حقیقت روبرو شوند که آینده آنها احتمالاً توسط رقابت در بازار تعیین خواهد شد. در نیمه نخست سال جاری، ۱۱ خودروساز از ۱۷ خودروساز چینی لیست شده، سودآور بودند.
کوی دونگشو، دبیرکل انجمن خودرو های سواری چین، اظهار داشت: «این طرح نشان میدهد که سیاست گذاران چینی در مقایسه با رویکرد گسترده قبلی، اقدامات هدفمندتری را برای کاهش حمایت دولت از صنعت خودرو اتخاذ خواهند کرد. آنها به تولیدکنندگان خودرو های برقی فشار خواهند آورد تا بیشتر بر عرضه محصولات نوآورانه تر تمرکز کنند و تولید خودرو های کم کیفیت تر را محدود کنند.»
بر اساس گزارش رویترز، شاچن وانگ، تحلیلگر تحقیقاتی در شرکت «کانترپوینت» اظهار داشت: خودروسازان باید نقاط قوت اصلی برجسته ای را ایجاد کنند تا در بازار چین بعنوان بزرگترین بازار جهان، جایگاهی پیدا کنند. وی اظهار داشت: بعنوان مثال، برندهایی مانند بی وای دی و لیپ موتور، با افزایش قابلیت های ادغام زنجیره تامین، مزایای هزینه ای خویش را تقویت کرده و محصولات مقرون بصرفه تری را عرضه نموده اند. در همین حال، برندهایی مانند شیائومی، با نفوذ قوی برند و خاصیت های هوشمند پیشرو، مصرف کنندگان را جذب کرده اند.
به طور خلاصه تحلیل گران می گویند این اقدام نشان میدهد پکن این صنعت را توسعه یافته می داند که دیگر به همان سطح از حمایت مالی نیاز ندارد و توسعه آن را به نیروهای بازار واگذار می کند. اما این رشد و حمایت سریع همچنین به تولید بیش از حد تقاضا منجر شده، چراکه این صنعت در تلاش است تا به جای تأمین تقاضای مصرف کننده، به اهداف تولیدی تحت تاثیر سیاست های دولت برسد. فقط به صادرات ما، منبع سود برای کل بخش خودرو، تقویت زنجیره صنعتی و رهبری جهانی ما نگاه کنید.


منبع:

1404/08/09
12:11:51
5.0 / 5
15
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۲ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب