یادداشت رسیده به مهر؛

دلار سه نرخی، محصولی جدید از بانك مركزی

دلار سه نرخی، محصولی جدید از بانك مركزی

كارت خوب: در بازار آشفته ارزی این روزهای اقتصاد ایران، بعضی از كارشناسان اقتصادی، دلار سه نرخی را محصول جدید ارائه شده از جانب بانك مركزی می دانند و به شدت از رانت های آن، ابراز گلایه دارند.



به گزارش كارت خوب به نقل از مهر، در بازار آشفته ارزی این روزهای اقتصاد ایران، بعضی از كارشناسان اقتصادی، دلار سه نرخی را محصول جدید ارائه شده از جانب بانك مركزی می دانند و به شدت از رانت های آن، ابراز گلایه دارند. علیرضا حائری، كارشناس ارشد مسائل صنعتی در یادداشتی برای خبرگزاری مهر نوشته است:
از حدود ۵ ماه پیش كه قیمت دلار به آرامی رو به افزایش گذاشت، بارها رئیس كل بانك مركزی این افزایش نرخ را حباب دانسته و در عوض اتخاذ تدابیر لازم به منظور كنترل بازار ارز، به توجیه علت افزایش آن پرداخت و به مردم و فعالان اقتصادی قول داد كه این حباب بزودی تركیده و نرخ دلار به حالت قبل برمی گردد و در همین حال به مردم سفارش نمود كه از خرید دلار به منظور كسب سود و منفعت خودداری نمایند، زیرا دلار كالای مناسبی برای اندوختن و كسب سود نیست.
ابتدا ایشان سفر زائرین كربلا به مناسبت اربعین حسینی را دلیل افزایش تقاضا برای دلار ذكر نمودند و سپس نزدیكی به ایام سال نو میلادی و ژانویه را دلیل افزایش نرخ دلار قلمداد كردند و پس از آن هم رویه سنواتی افزایش نرخ دلار در ماه های پایانی سال را دلیلی بر افزایش نرخ دلار دانستند و در همه حال از برگشت این نرخ به وضعیت سابق و تثبیت نرخ دلار صحبت كردند كه البته این روند افزایشی نرخ ارز هیچگاه متوقف نشده، به نحوی در ظرف این مدت و در روزهایی كه مسئولین بلند مرتبه بانك مركزی سرگرم كشف توجیهاتی برای افزایش نرخ ارز و عرضه آن به مردم بودند، ارزش پول ملی كشور تا ۳۰ درصد در مقابل دلار و سایر ارزهای خارجی كاهش پیدا كرد.
اینك مردم، نه بمنظور كسب سود و منفعت، بلكه به منظور جلوگیری از كاهش ارزش نقدینگی خود به بازارهای ارز هجوم می آورند كه یكی از دلایل آن كاهش دستوری نرخ سود سپرده ها در بانكها است و باعث سرازیر شدن این نقدینگی به بازار ارزی كشور شده و دولت هم علی رغم داشتن منابع ارزی كافی، از تامین اسكناس مورد تقاضای بازار ناتوان می نماید.
البته دو سالی هم هست كه مقامات بلند پایه بانك مركزی صحبت از تك نرخی كردن قیمت دلار میكنند و قرار بود كه این اتفاق تا آخر سال ۹۵ اجرایی شود.ولی اینك با گذشت دو سال از وعده تك نرخی شدن قیمت دلار و حذف رانت موجود از بابت دو نرخی بودن آن و با ركورد شكنی نرخ دلار در ایام اخیر، نه تنها چشم انداز روشنی از كاهش نرخ دلار و یا تك نرخی شدن ان پیش روی مردم و فعالان اقتصادی نیست، بلكه روز گذشته ( دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ ) بانك مركزی بمنظور مقابله با افزایش نرخ دلار، اقدام به فروش دلار به نرخ ۴۶۳۴ تومان در بازار نمود. با این حساب نه تنها دلار به سمت تك نرخی شدن نرفته است، بلكه از روز گذشته، سومین نرخ آن هم رو نمایی گردید تا بعد از دلار مبادله ای و دلاربازار آزاد، اینك چشممان به دلار با كپی كارت ملی هم روشن شود.
بدیهی است كه رانت حاصل از دلار چند نرخی سبب تولید فساد در اقتصاد شده و منافع آن بنا به اظهار ریاست سابق اتاق بازرگانی ایران، فقط نصیب ۳ درصد از افراد جامعه می گردد و البته مضار آن تمامی اقتصاد و جامعه را در بر می گیرد. البته روز گذشته نیز، بخشنامه دیگری هم صادر گردید كه بر مبنای آن قیمت اقلام اساسی مورد نیاز مردم تا آخر فروردین سال ۹۷ افزایش نخواهد یافت.
ای كاش یكبار برای همیشه به این باور برسیم كه با بخشنامه و دستور نمیتوان قیمتها را تثبیت كرد، نرخها را تعیین نمود و اقتصاد را مدیریت كرد. بخشنامه ها صادر میشوند، اما اقتصاد و بازار راه خویش را میرود و همگان مجبور به تبعیت از قانون عرضه و تقاضا هستند و بخشنامه ها هم چنانچه از این قانون نانوشته پیروی نكنند، مثل همیشه راه به جایی نخواهند برد ومسئولین هم فقط میتوانند نظاره گر و احیانا توجیه گر اتفاقات باشند.

1396/11/18
13:01:55
5.0 / 5
5329
تگهای خبر: اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
کارت خوب

کارت ویزیت خوب