نخ نامرئی میان تبلیغات و بودجه در صداوسیما را ببینید

نخ نامرئی میان تبلیغات و بودجه در صداوسیما را ببینید

کارت خوب: اینروزها همچنان پخش تبلیغات غیرحرفه ای و حاشیه ساز در صداوسیما را شاهد هستیم؛ از تبلیغ کالاهای بی اعتبار و مضر گرفته تا اجرای نادرست تبلیغ که اتفاقا پخش یکی از آنها (کِرم جوان سازی) در همین این روزها، صدای خیلی ها را درآورده است. مدیران رسانه ملی، اغلب پخش تبلیغات این چنین را به مضیقه بودجه در صداوسیما نسبت داده اند و این که این سازمان مکلف است قسمتی از بودجه مصوب خودرا بوسیله همین تبلیغات به دست آورد؛ اما پرسشی که به میان می آید این که حالا که این سازمان با افزایش بودجه قابل توجهی روبه رو شده، بهتر نیست بر بعضی بخش ها همچون تولید و پخش برنامه ها و خصوصا ساماندهی تبلیغات، تمرکز بیشتری شود؟


به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، با تغییراتی که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه اعمال کرده است گویا بودجه صداوسیما و قوه قضائیه نسبت به سال جاری ۵۸ درصد افزایش خواهد یافت؛ این در حالیست که رشد بودجه اغلب دستگاهها در سال آینده حدود ۱۲ درصد است. در ایام گذشته و بعد از انتشار این خبر، انتقادهایی روانه تصمیم گیرندگان و مسئولان صداوسیما شد که این رسانه برمبنای چه عملکردی مقرر است با چنین افزایش بودجه ای مواجه شود؟
پرسشی جدی که در ادامه توضیح روابط عمومی سازمان صداوسیما را به همراه داشت در خصوص اینکه، افزایش نسبی بودجه صداوسیما در برنامه هفتم باتوجه به وظایف و تکالیف جدید و فراوانی است که برای صداوسیما در بند الف ماده ۷۷ در نظر گرفته شده است که افزایش تعهد چندبرابری برخی تولیدات همچون پویانمایی، تولید هزاران قسمت مجموعه تلویزیونی، ده ها قسمت مجموعه الف ویژه، صدها قسمت مستند فاخر و تولید مجموعه های تلویزیونی استانی و افزایش قابل توجه تولید برنامه های حوزه کودک و نوجوان، جوان، خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی و برنامه هایی با هدف امید آفرینی و تقویت انسجام ملی و... از آن جمله است.
اما فارغ از مبلغی که مقرر است سال آینده عاید سازمان صداوسیما شود و تعداد برنامه ای که این سازمان ملزم به ارائه آنست، آن چه برای مخاطب و اهالی رسانه اهمیت دارد، تاثیر محسوس افزایش بودجه بر کیفیت برنامه هاست.
بر این اساس اگر مقرر است هزینه بودجه صداوسیما بالاتر برود، می توان این انتظار را داشت که تبلیغات در صداوسیما ساماندهی شوند و با توجه با آنکه قسمتی از بودجه صداوسیما از تبلیغات تامین می شود، این مطالبه را می توان داشت که هر تبلیغ غیراصولی روی آنتن نرود.

نگاهی قانونی به نحوه تبلیغ در صداوسیما
برمبنای اصل ۱۱ مجموعه ضوابط تولید آگهی های رادیویی و تلویزیونی، آگهی تجاری نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت، کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع ارائه کند، همین طور از اغراق باید پرهیز شود.
همین طور برمبنای اصل ۱۲ این بخشنامه، استفاده از عبارات و قیود تکراری اخباری، چون اطلاعیه، اطلاعیه – توجه، توجه – مژده، مژده – اطمینان بخش – مطمئن، بطورکامل سالم، کاملا بهداشتی و استفاده از صفات مطلق ساز و اغراق آمیز هم در آگهی مجاز نیست.
اصل ۳۰ این دستورالعمل هم تاکید دارد که نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند لاغر شدن فوری و یا به تصویر کشیدن پروسه تأثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر روشی از آن جمله تمهیدات انیمیشن مجاز نیست.
برای یک تبلیغ تلویزیونی فقط در دست داشتن مدت زمان بیشتری از آنتن و پخش و هرچه بیشتر کشدار کردن شعارهای تبلیغاتی کافی نیست؛ تبلیغات اصول و فنونی می خواهد و باید مقید به رعایت مسائلی باشد که اثرات سوء جانبی بر کالبد جامعه بر جای نگذارد. تبلیغ همانطور که از ریشه اش پیداست، ابزاری برای رساندن و انتقال پیام است اما آیا از هر بستری می توان برای رساندن پیام استفاده کرد؟

یک استاد ارتباطات: مانند برنامه های سیاسی باید درباره ی تبلیغات هم حساس بود
به همین منظور حمیدرضا شکری خانقاه ـ استاد ارتباطات ـ در گفتگویی با ایسنا درباره ی ی ادامه دار بودن تبلیغات غیراصولی در صداوسیما و لازمه ساماندهی تبلیغات در این سازمان، چنین توضیح می دهد: همه تبلیغاتی که شما در تمام رسانه ها می بینید بُعد تجاری دارند و شرکت های مختلف برای نشان دادن ظرفیت ها، توانمندی ها و به نمایش گذاشتن خودشان نیاز دارند که محصول خودشان را تبلیغ کنند. این تبلیغ می تواند در نشریات مکتوب یا در رسانه هایی مثل صداوسیما باشد. بدین سبب خود تبلیغ به خودی خود یک پروسه اصولی و خوب است و به جهت اینکه مردم از وجود برخی محصولات و پتانسیل و خدمات آگاه شوند، لازم است و تا محصولی تبلیغ نشود به وجود آن پی نمی برند اما نکته اینجاست که چه تبلیغاتی اصولی است و چه تبلیغاتی اصولی نیست.
وی درباره ی تبلیغات در مراجع رسمی همچون صداوسیما می گوید: اگر این پرسش را بپرسیم که آیا مراجع رسمی مثل صداوسیما این مجوز را دارند که هر تبلیغی را بپذیرند یا نه، در جواب باید گفته خیر اینطور نیست. رسانه های رسمی یک شاخصه ارزیابی دارند همانگونه که این شاخصه را در تولید اخبار سیاسی شان لحاظ می کنند، همان گونه که در مورد مسائل اجتماعی شان حساسیت نشان می دهند، در مورد کارهای تجاری و تجاری هم بایستی یکسری ابزارها و شاخص هایی را داشته باشند که هر محصولی را از هر شرکتی ـ چه راست و چه دروغ ـ فقط به صرف این که تجاری یا تجاری بوده نپذیرند. با توجه به این که صداوسیما از بودجه ملی استفاده می نماید، هر تبلیغی را نباید بپذیرد؛ خصوصا تبلیغاتی که موجب ترویج یک نوع مصرف گرایی می شود حداقل در نظام جمهوری اسلامی ممنوعست.

افزایش بودجه و عذر بدتر از گناه! /عارضه ای که صداوسیما دچارش شده
این استاد ارتباطات در ادامه در پاسخ به این که با افزایش بودجه سازمان صداوسیما می توان این انتظار را از مدیران رسانه داشت که تبلیغات در این سازمان ساماندهی شود؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم اینطور استنباط نماییم که صداوسیما به سبب مضیقه بودجه به پذیرش هرگونه تبلیغی روی آورده، این آفت است. چون به سبب جبران کمبودهایش هر تبلیغی را پذیرفته و حالا که بودجه اش بالا رفته نباید چنین تبلیغاتی را بپذیرد؛ این هم عذر بدتر از گناه است! بدین سبب که صداوسیما حتی در زمانی که بودجه اش پایین است، نبایستی هرگونه تبلیغی را بپذیرد. مثل این می ماند که بحث آلودگی هوا را داریم اما شهرداری بیاید و به سبب کسری بودجه اش به هر ماشینی که پول طرح ترافیک می دهد، مجوز ورود به شهر را دهد؛ در صورتیکه این یک لطمه است. صداوسیما هم گرفتار همین عارضه شده و به سبب جبران کمبودهای مالی اش مبادرت به تبلیغات غیراصولی می کند.
شکری خانقاه با اشاره افزایش بودجه سازمان صداوسیما، در حوزه ساماندهی حوزه تبلیغات این راه حل را ارائه می دهد: صداوسیما باتوجه به افزایش بودجه اش، باید کارهای فرهنگی را بیشتر کند و در حوزه الگوی مصرف و الگوی رفتاری مردم و مهارت های ارتباطی موثر و آداب معاشرت های ایرانی ـ اسلامی مانور دهد، نه این که بودجه اش را صرف سریال های بی فایده و حتی تبلیغ فیلم های سینمایی کند که شبیه به فیلم هایی است که جنبه لس آنجلسی دارد.
این استاد ارتباطات با اعلان اینکه انتظار این است که صداوسیما نظارت بیشتری بر روی تبلیغات کند و به قیمت به دست آوردن سود بیشتر هر تبلیغی را نپذیرد، در عین حال می گوید: تبلیغات پروسه مثبتی است اما هر تبلیغاتی مفید نیست. هم اکنون ماهواره جای صداوسیما را پر کرده و خیلی از محصولاتی که به فروش می رسند در ماهواره به فروش می رسند چه فیلم سینمایی چه موارد دیگر به آسانی این اتفاق می افتد و حتی گاهی اوقات فکر می کنی اینها شبکه های صدا و سیماست. بدین سبب صداو سیما باید بر روی ظرفیتهای اخلاقی و ارتباطی جامعه ایرانی بیشتر تمرکز کند.
به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، در کنار انتقادهایی که درباب افزایش بودجه صداوسیما مطرح گردیده است، برخی هم هستند که با دفاع از این تصمیم، به موضوع جنگ روایت ها و جنگ رسانه ای اشاره می کنند و البته رسانه ملی را در قبال این افزایش بودجه مکلف به انجام تعهداتی می دانند.

صداوسیما باید خودش را به روز کند
مجتبی یوسفی ـ عضو هیات رییسه مجلس ـ افزایش بودجه صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۳ را اقدامی ضروری می داند اما درباره ی عملکرد صداوسیما معتقد است: حالا ما در جنگ روایت ها و جنگ رسانه ای هستیم. در دوره فعلی دنیای ارتباطات متفاوت شده است و نباید نقش فضای مجازی، اپلیکیشن ها، پلت فرم ها و پیامرسان های داخلی و خارجی را نادیده گرفت. اما همیشه آن، رسانه ملی در کشورهاست که سیاستگذار و مرجع اطلاع رسانی است و به صورتی خط سیر حکمرانی و عناوینی که مورد توجه مردم است را سیاست گذاری می کند و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) اگر صداوسیما درست شود فرهنگ جامعه درست می شود.
یوسفی با اعلان اینکه صداوسیما باید خودش را به روز کند، می گوید: برخی معتقدند که در صداوسیما باید بازبینی شود تا مخاطبانش افزایش پیدا کند؛ از این جهت هست که افزایش اعتبارات آن یک ضرورت شمرده می شود.
عضو هیات رییسه مجلس معتقد است: صداوسیما یک رسانه رسمی است که در مقابل چندین هزار رسانه شامل شبکه های ماهواره ای و معاندین نظام جمهوری اسلامی و همین طور کسانی که در موضوعات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فرهنگ سازی می کنند و بحث های ایجاد ناامنی در کشورها را مد نظر دارند، ایستاده است.
یوسفی با اعلان اینکه افزایش اعتباراتی که به حوزه فرهنگ و به صورتی حکمرانی ما در فضای مجازی یا رسانه ای باشد اساسا امروز یک ضرورت است، می گوید: اعتباراتی که امروز به صداوسیما باتوجه به حجم کارها و تولید محتواهایی که برایش در نظر گرفته شده اختصاص پیدا کرده اساسا نسبت به هزینه هایی که یک شبکه معاند انجام می دهد خیلی چشم گیر نیست. یک شبکه معاند در سال چند صدمیلیون دلار هزینه می کند در صورتیکه کل هزینه های رسانه ملی شاید به اندازه یک شبکه آنها نباشد.
یوسفی در آخر با اعلان اینکه صداوسیما یک تنه باید در مقابل همه آن شبکه های معاند فرهنگ سازی کند و از نظام جمهوری اسلامی دفاع کند، از کسانی که بدنبال ایجاد تنش و فضاسازی هستند، می خواهد، بیایند اعتبارات سی ان ان، بی بی سی، یا رسانه های دیگر را با اعتبارات صداوسیما مقایسه کنند.




منبع:

1402/11/14
11:48:27
5.0 / 5
347
تگهای خبر: ابزار , تبلیغات , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب