کروکی تصادفات چه زمانی الزامی است؟

کروکی تصادفات چه زمانی الزامی است؟

به گزارش کارت خوب، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد: در تصادفات با خسارت بالای ۵۳ میلیون تومان، ترسیم کروکی پلیس بصورت الکترونیکی الزامی است.



به گزارش کارت خوب به نقل از خبر آنلاین، سرهنگ رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با مهر اظهار داشت: تصادفات رانندگی به ۳ دسته خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم می شوند. در تصادفات خسارتی، ارزش گذاری دقیق خسارت توسط مقام قضائی و بیمه تعیین می شود و مبلغ دیه سالانه توسط قانونگذار مشخص و به بیمه ها ابلاغ می شود.
وی اضافه کرد: حداقل مبلغ ۱۰ درصد دیه خسارت های بدنی، حد آستانه ای است که برای تصادفات خسارتی، احتیاجی به ترسیم کروکی ندارد و هم اکنون مبلغ ۵۳ میلیون تومان ملاک است؛ اگر خسارت وارد شده فقط به خودرو ها بوده و کمتر از این مبلغ باشد، ترسیم کروکی ضرورت ندارد و طرفین می توانند با توافق بدون کروکی به بیمه مراجعه نموده و خسارت خودرا دریافت نمایند.
لزوم ترسیم کروکی در خسارت های بالای ۵۳ میلیون تومان
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تصریح کرد: در صورتیکه مبلغ خسارت بالاتر از ۵۳ میلیون تومان باشد، ترسیم کروکی پلیس الزامی است. کروکی های پلیس حال بصورت الکترونیکی و توسط تبلت های همراه مأموران در صحنه تصادف تهیه می شوند و امضای الکترونیکی طرفین نیز ثبت می شود.
سرهنگ جوانبخت اضافه کرد: کروکی های الکترونیکی بصورت همزمان به بیمه مرکزی، کلانتری ها، دادسراها و شورای حل اختلاف ارسال می شوند تا روند رسیدگی سریع تر و بدون احتیاج به کاغذبازی باشد.
سامانه «پلیس من» و دسترسی ساده به کروکی ها
وی بیان کرد: مالکان خودرو که اطلاعاتشان در سامانه پلیس به روز شده است، می توانند با ورود به سامانه «پلیس من» و دریافت کد پیامکی، کروکی تصادف را مشاهده و پرینت کنند. بگفته رییس اداره تصادفات، کروکی پلیس مهم ترین سند تشخیص اصالت صحنه تصادف است و معمولا کارشناسان در همان ساعات اولیه حادثه آنرا تهیه می کنند که برای محاکم قضائی بطورکامل قابل استناد است.
روند اعتراض به نظریه کارشناسان و رسیدگی های بعدی
وی افزود: در صورت اعتراض به نظریه کارشناسان پلیس، افراد می توانند از راه شورای حل اختلاف یا دادگاه های صلح (در تصادفات خسارتی) و دادسرا (در تصادفات جرحی) درخواست کارشناسی مجدد کنند.
سرهنگ جوانبخت اضافه کرد: نظرات کارشناسی امکان دارد تأیید یا رد شود و در بعضی تصادفات جرحی و سنگین، هیات های ۱۷ نفره تشکیل می شود تا عدالت به درستی اجرا شود.
مزایای ترسیم الکترونیکی کروکی و استفاده از فناوری
سرهنگ جوانبخت تصریح کرد: ترسیم کروکی بصورت الکترونیکی با سودجستن از اطلاعات دقیق سیستم های پلیس، نسبت به روش های سنتی خیلی دقیق تر و سریع تر است.
وی اضافه کرد: امکان الصاق عکس و فیلم از محل تصادف به کروکی، کمک بزرگی به کارشناسان در ارایه مدارک دقیق می کند. همین طور با بهره گیری از تصاویر دوربین های ثبت وقایع و نظارت تصویری، میزان خطای انسانی کاهش شایان توجهی داشته است.
حذف کامل کاغذ از روند رسیدگی به تصادفات
رئیس اداره تصادفات خاطرنشان کرد: تمام کروکی ها بصورت آنلاین به بیمه مرکزی ارسال شده و کارشناسان بیمه بر طبق آن تصمیم می گیرند، بدین سبب باید از سیستم کاغذی فاصله بگیریم و به این روند الکترونیکی حمایت کامل شود تا خطا، جعل مدارک و هزینه ها کم شود و مردم دسترسی ساده و سریع به اطلاعات خود داشته باشند.
وی اظهار داشت: تصادفات زنجیره ای، فوتی و پیچیده که چندین برخورد و مجروح یا متوفی دارند، نیازمند بررسی های دقیق و تخصصی است و امکان دارد ترسیم کروکی غائی بعد از جمع آوری کامل مستندات صورت گیرد.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور از مردم خواست: در تصادفات خسارتی که حداقل مبلغ خسارت وجود دارد و اختلافی نیست، به بیمه مراجعه نموده و اجازه دهند کارشناسان وقت خودرا صرف تصادفات پیچیده و جرحی کنند. کروکی سازشی در صورت توافق طرفین احتیاج به ترسیم ندارد ولی در صورت وجود اختلاف، کروکی غیرسازشی تهیه و پرونده به مراجع قضائی ارجاع می شود.
1404/07/26
10:52:21
5.0 / 5
7
تگهای خبر: فناوری , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۷ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب