ضرورت مشارکت حداکثر ذی نفعان برای افزایش موفقیت خط مشی های علم، فناوری و نوآوری

ضرورت مشارکت حداکثر ذی نفعان برای افزایش موفقیت خط مشی های علم، فناوری و نوآوری

به گزارش کارت خوب، در بیانیه دومین کنفرانس ملی ارزیابی علم: خط مشی علم، فناوری و نوآوری اثربخش بر ضرورت مشارکت حداکثر ذی نفعان برای افزایش موفقیت خط مشی های علم، فناوری و نوآوری تاکید گردید.



به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، دومین کنفرانس ارزیابی علم با محوریت خط مشی علم فناوری و نوآوری اثربخش، پیرو برگزاری ۱۳ پیش نشست با حضور ده ها متخصص و دست اندرکار از رشته های مختلف به عنوان سخنران و مدرس ازدانشگاه ها، سازمان ها و صنایع مختلف، در کرمان با مشارکت دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه تربیت مدرس و به همت گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی این دو دانشگاه اجرا شد. در مجموع بیش از ۴۰۰ نفر در این کنفرانس شرکت کردند. باتوجه به بحث ها و هم اندیشی انجام شده و پیشرفت های حاصل شده در عرصه علم، فناوری و نوآوری و لزوم حفظ روند رشد آن، بیانیه زیر به عنوان جمع بندی این کنفرانس ارائه شد:

«۱- خط مشی علم، فناوری و نوآوری از اهمیت بسیار بالایی در راستای دهی کوشش های بعدی در زیست بوم علم، فناوری و نوآوری عمل می کند و باتوجه به ماهیت چندوجهی آن از حساسیت بسیار بالایی برخوردارست. به همین دلیل، لازم است نگاه جامع، آینده نگر و پیشگام در تدوین خط مشی علم، فناوری و نوآوری مورد توجه قرار گیرد.

۲- خط مشی علم فناوری و نوآوری در کمبود ارتباط ارگانیک بین دست اندرکاران، مدیران و جامعه هنوز نیازمند پشتیبانی، توسعه و هم افزایی است. بدین سبب پژوهش، آموزش و همکاریهای علمی در این حوزه به عنوان یک حوزه موثر و ضروری سفارش می شود.

۳- با هدف تسهیل و تسریع هم فکری و هم افزایی در عرصه خط مشی علم، فناوری و نوآوری لازم است شکل گیری شبکه ارتباطی کارآمد با حضور خبرگان، نخبگان و متخصصین مورد پشتیبانی دولت قرار گیرد.

۴- خط مشی علم، فناوری و نوآوری زمانی می تواند زمینه ساز تحول مفید در عرصه زندگی عموم مردم باشد که با اثربخشی عجین شود. لازم است مؤسسات و نهادهای مسئول تدوین سندهای مرتبط علم، فناوری و نوآوری از توجه واقعی و عملیاتی به اثربخشی، اطمینان حاصل کنند و درصورت نیاز در اسناد موجود بازبینی های لازم را در دستور کار قرار دهند.

۵- خط مشی علم، فناوری و نوآوری که توسط دولت و حاکمیت تدوین می شود، تاثیری انکارناپذیر بر عملکرد بخش های خارج از دولت خصوصاً بخش خصوصی و صنعت برجای می گذارد. لازم است از حضور همه ذینفعان در تدوین خط مشی ها بهره ­گیری به عمل آید.

۶- در عرصه خط مشی علم، فناوری و نوآوری ابرانگارهای نوظهور درحال شکل گیری است. درصورت عدم توجه به آنها چالش های اساسی پیش روی نظام نوآوری در کشور قرار خواهد گرفت. لازم است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دست اندرکاران عرصه خط مشی با دقت ابرانگاره ها را مورد بررسی و رصد قرار دهند.

۷- نظام ملی نوآوری ابعاد گوناگونی را در برمی گیرد و با پیچیدگی بالایی روبرو است. بدین سبب با در نظر گرفتن گوناگونی بازیگران عرصه علم، فناوری (وزارتخانه ها، نهادها، سازمان ها و دانشگاه های اجرائی و تشکل ها) ایجاد و توسعه ارتباطات هدفمند بوسیله شبکه سازی و تقویت ارتباطات بین ارکان و عناصر ذیربط در قالب سازوکاری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان از الزامات کلیدی شمرده می شود.

۸- باتوجه به اینکه تا حالا سندهای راهبردی گوناگونی در رابطه با علم و فناوری و نوآوری تدوین و اجرائی شده است، تجربیات و درس­ آموخته های برآمده از این اسناد می تواند راه را برای فرمول بندی و جاری سازی راهبردها و اقدامات مناسب باز کند. بدین سبب لازم است اسناد راهبردی به عنوان پنجره فرصت در نظر گرفته شود و پایگاه اطلاعات اسناد راهبردی با هدف دستیابی به نظام مدیریت دانش خط مشی گذاری راه اندازی شود.

۹- باتوجه به لزوم نقش آفرینی طیف گسترده ای از بازیگران و کنشگران در نظام ملی نوآوری، نیازبه وجود نگاه سیستمی جهت تحلیل ابعاد مختلف این مساله به خوبی احساس می شود. بدین سبب لازم است توسعه نظام مندِ هم­ تکاملی و هماهنگی میان نوآوری های فناورانه و نوآوری های نهادی و سیاسی در دستور کار قرار گیرد.

۱۰- نهادهای رسمی (قوانین و مقررات) و نهادهای غیر رسمی (هنجارها، باورها و ارزش ها) در نظام ملی نوآوری نقش اساسی دارند. باتوجه به وجود تجربیات موفق و ناموفق فراوان لازم است برای ارتقا­ی ضریب موفقیت خط مشی ها، به مشارکت حداکثر ذینفعان توجه گردد.

۱۱- خط مشی فراگیر ملی نیازمند توجه به نیازهای بومی است که برمبنای قابلیت ها و توانمندی های استانها و شهرهای مختلف شکل می گیرد. ایجاد بستر ارتباطی در قالب سامانه یکپارچه مدیریت ­دانش خط مشی سفارش می شود.

۱۲- حوزه های نوپدید فناوری­ سنجی و سنجش نوآوری به عنوان بازوهای فکری طراحان و مجریان خط مشی علم، فناوری و نوآوری در نظر گرفته می شود. توجه به یافته های حاصل از پژوهش های این حوزه و بهره گیری از ابزارهای توسعه یافته دراین زمینه سفارش می شود. همچنین، لازم است کانون های اندیشه در زمینه خط مشی گذاری با همکاری رشته های مختلف ایجاد شود.

۱۳- نهاد تعلیم و تربیت عمومی نقش بی بدیلی در رشد علم، فناوری و نوآوری دارد. شایسته است از یک سو نظام آموزش وپرورش در مرحله تدوین و اجرای خط مشی ها مورد توجه جدی قرار گیرد و از طرف دیگر، ارتباط بین این نهاد با نهادهای دیگر تقویت شود.

۱۴- کتابخانه ها و مراکز اطلاعات و نهادهای متولی تامین منابع علمی نقش به سزایی در فراهم آوری اطلاعات، مستندات و زمینه های دانش برای خط مشی گذاری دارند. لازم است مشارکت های این مراکز با مراکز خط مشی گذاری تقویت و مورد تاکید جدی قرار گیرد.

۱۵- کارهای منفرد به شکل جزیره ای و جدا از هم در عرصه خط مشی علم، فناوری و نوآوری لطمه های جبران ناپذیری به اثربخشی خط مشی ها وارد میکند. ایجاد هماهنگی بین دست اندرکاران از بخش های مختلف دولت برای ارتقای اثربخشی این فعالیت ها بصورت جدی سفارش می شود.

در پایان، ضمن تاکید بر ادامه هم فکری ها در حوزه خط مشی علم، فناوری و نوآوری اثربخش، مشارکت نهادهای متولی خصوصاً معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، کانون های اندیشه و سایر سازمان های مرتبط را در ارتقای اثربخشی علم، فناوری و نوآوری در خط مشی ها مورد تاکید قرار می دهند».





منبع:

1402/02/19
09:48:24
5.0 / 5
329
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اقتصاد , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
کارت خوب

کارت ویزیت خوب