صالحی با اشاره به گزارش مركز پژوهش های مجلس از تقلب های علمی:

پایان نامه های وزارت علوم، همانندی بیش از اندازه مجاز نداشته اند

پایان نامه های وزارت علوم، همانندی بیش از اندازه مجاز نداشته اند

به گزارش کارت خوب، معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه پایان نامه هایی که میزان مشابهت غیر قابل قبول دارند، اجازه دفاع نمی گیرند، اظهار داشت: می توانیم مطمئن باشیم که پایان نامه های دارای مشابهت (سرقت علمی) دفاع نشده اند. پایان نامه ها و رساله هایی که در وزارت علوم دفاع شده اند، به هیچ وجه همانندی بیش از حد مجاز نداشته اند.



دکتر پیمان صالحی در گفت و گو با ایسنا، در مورد گزارش مرکز پژوهش های مجلس از میزان رعایت قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و عملکرد دستگاههای مختلف در رعایت این قانون، اظهار داشت: در این گزارش درصدهایی از میزان مشابهت غیرقابل قبول رساله ها و رساله ها ذکر شده است. ولی باید توجه داشت که اگر درصدی از رساله ها و رساله ها مشابهت داشته باشد، نشان دهنده آن نیست که آن رساله یا رساله به همان صورت انتشار یافته است؛ رساله ها و رساله های دارای مشابهت، برگشت داده می شود و افراد تا وقتی که از سامانه همانندجو و ایرانداک تاییدیه نگیرند، نمی توانند از رساله دفاع کنند.

وی اضافه کرد: همین طور باید توجه داشت که درصدهایی که در مورد مشابهت ذکر شده، اکثراً مربوط به بخش مقدمه رساله و رساله بوده که در آن بخش مروری بر پیشینه آن موضوع تحقیقاتی شده است. استاد ممکنست متن تمامی پژوهش های پیشین که در مقدمه آمده است را حفظ نباشد و ممکنست دانشجو سهواً گرفتار این تخلف علمی شده باشد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: رساله هایی که میزان مشابهت غیر قابل قبول دارند، اجازه دفاع نمی گیرند و می توانیم مطمئن باشیم که رساله های دارای مشابهت (سرقت علمی) دفاع نشده اند. رساله ها و رساله هایی که در وزارت علوم دفاع شده اند، به هیچ وجه همانندی بیش از حد مجاز نداشته اند.

وی تصریح کرد: بدین سبب گزارش مرکز پژوهش های مجلس که از روی داده های ایرانداک انتشار یافته، مربوط به همانندجویی پیش از دفاع است که اصلاح شده است. همین طور در بخش نتایج و بررسی رساله ها هیچ مشابهتی وجود نداشته است.

صالحی با اشاره به اینکه برمبنای بخشنامه قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، تمامی رساله ها و رساله ها باید در ایرانداک همانندجویی شوند؛ اظهار داشت: پیش از این، یک کلمه همانندجویی در «مؤسسات همتراز» با ایرانداک در آن بخشنامه وجود داشت که برمبنای آن برخی دانشگاه ها، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و خصوصی برداشتشان این بود که نیاز نیست در ایرانداک مبادرت به ثبت و مشابهت یابی کنند.

وی اضافه کرد: اخیراً پیرو پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در هیئت وزیران مصوبه ای تصویب گردید که برمبنای آن تمام دانشگاه ها، شامل علوم پزشکی، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی موظف می باشند که مراحل ثبت و همانندجویی رساله ها، رساله ها و پروپوزال ها را تنها در ایرانداک انجام دهند.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: هم اکنون با تمام دانشگاه ها، وزارتخانه ها و دانشگاه آزاد مکاتبه انجام شده و این مساله در دست اجرا است. من فکر می کنم در آینده یکی از مکانیسم های ما برای جلوگیری از تقلب همین «همانندجویی» است.

هوشمندتر شدن سامانه همانندجو

وی ضمن اشاره به هوشمندتر شدن سامانه همانندجو در ایرانداک، اظهار داشت: قبلاً متاسفانه برخی افراد می توانستند با دستکاری متن، همانندجویی را دور بزنند، ولی خوشبختانه هم اکنون این پروسه هوشمندانه تر و بهتر صورت می گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه در موضوع تقلب های علمی و همانندی همان میزان که دانشجو مسئول است، استاد نیز مسئولیت دارد، اظهار داشت: خواهش من از اساتید کل کشور، نه فقط اساتید وزارت علوم، بلکه تمام اساتیدی که در بخش های دولتی و خصوصی کشور راهنمایی و مشاوره رساله ها و رساله ها را انجام می دهند، این است که آنها نیز نسبت به این مساله حساس باشند و زمانی که دانشجویان پیش نویس اولیه رساله را در اختیار استاد قرار می دهند، حتما اساتید حساسیت را برای رعایت قانون پیشگیری و مقابله با تقلب داشته باشند.

وی در مورد عمل به تبصره ۳ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی که درباره ی پلمب بنگاه ها و یا پایگاه های متخلف است، اظهار داشت: این مساله را معاونت حقوقی ما پیگیری می کند. در آخرین جلسه شورای اخلاق در پژوهش که در وزارت علوم برگزار شد، بخش حقوقی گزارش هایی را ارائه کردند که چه اقداماتی انجام شده و در خیلی از مواقع اقدامات انجام شده است. جزئیات این اقدامات را می توان از معاونت حقوقی پیگیری کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: در اجلاس معاونین پژوهش و فناوری وزارت علوم یکی از موضوعات جدی مطرح شده، اخلاق در پژوهش بود که معاونین گزارش دادند که این مساله چگونه در دانشگاه ها صورت می گیرد.

وی اظهار نمود: اینکه گزارش در وزارت علوم کم داریم، دلیل بر این نیست که بررسی و نظارت صورت نمی گیرد، نشان دهنده این است که توانستیم تخلفات را با استفاده از اهرم هایی که داشتیم، کنترل نماییم.

برخی اساتید و دانشجویان سهوا اخلاق پژوهش را رعایت نمی کنند

صالحی در مورد موارد سهوی ارتکاب به تقلب های علمی، اظهار داشت: برخی اوقات ما با اساتید و دانشجویانی مواجه می شویم که سهوا اخلاق در پژوهش را رعایت نکرده اند و اعلام می کنند که ما از برخی قوانین اطلاعی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه اخلاق در پژوهش هم جنبه فنی و هم جنبه اخلاقی دارد، افزود: این مساله را در شورای اخلاق در پژوهش مطرح کردیم و قرار شد که ایرانداک این مسئله را پیگیری کند و دفاع از رساله را منوط به گذراندن دوره آموزشی اخلاق در پژوهش توسط دانشجو نماییم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: ماده یک بخشنامه قانون مربوط به دوره های دانش افزایی برای اساتیدی است که می خواهند ارتقاء پیدا کنند. پیشنهاد ما برای اساتید جوانی که در دوره های مهارت افزایی و دانش افزایی برای کسب امتیاز ماده یک بخشنامه ارتقاء شرکت می کنند، این است که حتما دوره اخلاق در پژوهش را که دوره بسیار مهمی است، بگذرانند.

وی در پاسخ به سؤال ایسنا در مورد این که آیا امکان اضافه شدن اخلاق در پژوهش به عنوان یکی از سرفصل های درسی وجود دارد یا خیر؟؛ اظهار داشت: برای اخلاق در پژوهش نیازی به یک درس یک واحدی نیست. این مساله می تواند با یک دوره کوتاه مدت آموزش داده شود. ما در سرفصل های درسی به شدت در فشار دروس تخصصی و عمومی و... هستیم. پیشنهاد ما دوره های تخصصی است که همیشه اساتید و دانشجویان ما این دوره ها را می گذارند. اگر این دوره ها را در قالب دوره های مهارت افزایی ببریم، به این مفهوم است که هیچ استادی تبدیل وضعیت نخواهد شد، مگر اینکه این دوره را گذرانده باشد.

به گفته صالحی؛ اگر قوانین ملی و بین المللی آموزش داده شود، به پیشگیری از تخلفات علمی کمک می نماید.

وی تصریح کرد: اقدامات قانونی ما نیز باید تشدید شود که در قانون و بخشنامه اجرائی آن پیش بینی شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار نمود: ما از بخش فرهنگی برای این کار شروع می نماییم و حتما جواب خوبی می دهد، ولی حتما باید اقدامات بازدارنده ای نیز وجود داشته باشد که همه این ها مد نظر وزارت علوم است.

صالحی در پاسخ به سوال ایسنا که آیا بعد از گذشت ۴ سال از تصویب بخشنامه اجرائی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، آیا نیاز به بروزرسانی و تغییر در این بخشنامه احساس نمی شود؟ اظهار داشت: اساسا. این مساله در شورای اخلاق در پژوهش بطور کامل مورد بحث قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نباید گزارشی که بصورت ناقص در یک روزنامه منتشر می شود، تمامی زحماتی که در آموزش عالی کشور کشیده می شود را زیر سؤال ببرد، تصریح کرد: الان بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی فوق لیسانس و بیش از ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری درحال تحصیل هستند.

حتی یک مورد تقلب هم زیاد است

معاون پژوهشی وزیر علوم با تکیه بر اینکه حتی یک مورد تقلب هم زیاد است، اظهار داشت: ولی گزارشاتی که ما در مورد سوءرفتارهای علمی داریم، نشان داده است که میزان این تخلفات نسبت به تعداد دانشجویان ارشد و دکتری زیاد نیست. مردم ما نباید نگران شوند که همه رساله ها تقلبی است. این تعداد قابل توجه نیست، ولی ما وظیفه داریم که برمبنای قانون عمل نماییم و این میزان را به صفر برسانیم.

وی در اختتام ضمن اشاره به برداشت یکی از رسانه ها از گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره ی میزان «مشابهت غیرقابل پذیرش» رساله ها و رساله ها که در آن رسانه با عنوان «کپی برداری و تقلب» از آن یاد شده است، تصریح کرد: البته مرکز پژوهش های مجلس در مورد این گزارش اصلاحیه ای منتشر کردند و تفسیر کردند که برداشتی که یک روزنامه از گزارش مرکز پژوهش های مجلس داشتند، کامل نبوده است.





منبع:

1402/04/18
09:16:17
5.0 / 5
312
تگهای خبر: آموزش , حقوق , حقوقی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب