در نشست ظرفیت های تغییر شركای تجاری به سمت كشورهای منطقه مطرح شد؛

منطقه گرایی مسیر افزایش سهم ایران از تجارت جهانی

منطقه گرایی مسیر افزایش سهم ایران از تجارت جهانی

به گزارش کارت خوب سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه قوانین صادراتی کشور اظهار داشت: باید ریال ایران قوی و پر قدرت ظاهر شود و سهم ریال در تبادلات بین المللی افزوده شود.


به گزارش کارت خوب به نقل از مهر، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «تجارت منطقه ای؛ اولویت راهبردی» بامداد امروز در دانشگاه علم و صنعت اجرا شد. نخستین جلسه این همایش با عنوان «ظرفیت های تغییر شرکای تجاری به سمت کشورهای منطقه»، با حضور محمدامین حاج کاظمیان کار آفرین و صادرکننده نمونه، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا و میرهادی رهگشای کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل، انجام شد.قابلیت تغییر مبادی واردات ۴.۳ میلیارد دلار محصولات اساسی کشاورزیدر ابتدای نشست محمدمهدی سروی، از برگزیدگان بخش مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان «بررسی تغییر مبادی واردات محصولات اساسی کشاورزی و استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه برای بهبود وضعیت تامین امنیت غذایی» را ارائه نمود. وی ضمن ارائه آمار مربوط به واردات ۱۰ قلم کالای اساسی بخش کشاورزی ایران همچون ذرت، برنج، گندم، دانه های روغنی و روغن، میزان میانگین واردات سالانه این ۱۰ قلم کالا را ۶.۳ میلیارد دلار عنوان نمود و اضافه کرد: ایران برنامه مدونی برای تعیین مبادی وارداتی شرکای تجاری خود در بحث واردات کالاهای اساسی کشاورزی ندارد و بنا بر این هرساله بخش عمده واردات از کشورهای دوردست و با واسطه گری کشورهای اروپایی انجام می شود. درعین حال بررسی صادرات کشورهای منطقه نشان میدهد قابلیت واردات بیش از ۴ میلیارد دلار از کالاهای اساسی وارداتی ایران از کشورهای منطقه برقرار است.

فرصت های مغفول ایران در توسعه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیادر ادامه هادی غلام نیا، دیگر برگزیده مقاله های همایش، مقاله خود تحت عنوان «تجارت ترجیحی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ قابلیت و فرصت ها» را ارائه نمود. بر طبق این ارائه ایران ظرفیت های فراوانی در صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد اما به سبب مشکلاتی که عمدتاً ریشه داخلی دارد، از این ظرفیت ها بهره نبرده است. کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بزرگترین تولیدکنندگان محصولاتی همچون دانه های روغنی هستند، اما ایران با وجود تحریم ها نیاز خود به این محصولات را از آرژانتین و برزیل و حتی آمریکا تامین کرده است. وی ضمن انتقاد از کالاهای انتخاب شده در توافق تجاری با اتحادیه اوراسیا، افزود: در تولید محصولات پزشکی در خاورمیانه در رتبه اول قرار داریم؛ ولیکن تعرفه های اعمال شده به کالاهایی تعلق گرفته است که مزیت چندانی برای ایران نداشته است. ضمن اینکه صندوق ضمانت صادرات هیچگونه حمایتی از صادرکنندگان نکرده است. متأسفانه تا حالا هیچ پروژه بزرگ و راهبردی با همسایگان طرح نکرده ایم و خط لوله گاز ایران به عراق که سالی ۳.۵ میلیارد دلار برای ایران درآمد داشته است که به برکت حاج قاسم بوده است.

کشورهای همسایه می توانند بستر صادرات کالاهای ایرانی باشندمحمدامین حاج کاظمیان کار آفرین و صادرکننده نمونه با اشاره به اینکه ما در وضعیت جنگ اقتصادی به سر می بریم اضافه کرد: امروز بحث ایمنی غذایی از امنیت غذایی مهم تر است. با پیش فرض شرایط جنگ اقتصادی باید روی ایمنی غذایی متمرکز شد و قوانین و استانداردهای غذایی کشور را بروزرسانی کرد. در حقیقت اگر مقرر است مبادی واردات کشور را مدیریت شود باید روی کیفی سازی محصولات و تعیین قوانین و استانداردهای مناسب کار کرد. این کارآفرین و صادرکننده نمونه اظهار داشت: اولاً کشورهای همسایه می توانند مبادی صادراتی ما باشند ثانیاً خیلی از این کشورها از تعرفه های ترجیحی برای دنیا برخوردار می باشند و در حقیقت ما می توان ارزش افزوده ای در کشورهای منطقه ایجاد کرد. ظرفیت های زیادی در کشورهای منطقه وجود دارد که تا حدی هم از آنها استفاده شده اما ظرفیت ها بمراتب بیشتر است.

واردات باید پشتوانه تولید و صادرات باشدابوالفضل ظهره وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا ضمن انتقاد از عملکرد دولت در زمینه قوانین صادراتی کشور عنوان کرد: باید ریال ایران قوی و پر قدرت ظاهر شود و سهم ریال در تبادلات بین المللی افزوده شود و در غیر این صورت ممکنست دلار به ۵۰ هزار تومان هم برسد چونکه کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا به سمت چاپ بی رویه و بدون پشتوانه پول های خود نظیر پوند استرلینگ و دلار رفته اند. همین طور علاوه بر ضرورت جهانی سازی ریال ضرورت دارد که واردات پشتوانه تولید باشد نه اینکه منجر به تضعیف تولید گردد که این مهم مستلزم یک مدیریت هوشمندانه است.

میرهادی رهگشای کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل نیز با اشاره به سهم پایین ایران از تجارت منطقه ای و جهانی، با وجود مزیت جغرافیایی، اظهار داشت: ایران باید ابتدا برنامه مدونی برای انتخاب هوشمندانه شرکای خود تدارک ببیند و با طراحی یک نظام تعرفه گذاری دقیق، کشورهای منطقه را در تامین نیازهای خود در اولویت قرار دهد. در ادامه نیز لازم است مشکلات پرشمار پیش روی تولید و صادرات در کشور برطرف شود و اقداماتی ازجمله راهکارهای توسعه مبادلات تحریم ناپذیر، توافقات تجاری و گمرکی با کشورهای همسایه، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و در نهایت ایجاد بسترهای تولید مشترک با کشورهای همسایه در دستورکار قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: آمارهای تجارت کشورهای همسایه نشان از آن دارد که ایران می تواند بخش قابل توجهی از نیاز خودرا بجای کشورهای دوردست و یا اروپایی، از کشورهای منطقه تامین کند و در مقابل صادرات کالاهای تولیدی در داخل را به این کشورها افزایش دهد. تجربه دیگر کشورها نشان داده است که مسیر افزایش سهم تجارت ایران از کل تجارت منطقه و تجارت جهانی، به طور قطع از منطقه گرایی می گذرد.



منبع:

1399/11/30
12:01:54
0.0 / 5
376
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
کارت خوب

کارت ویزیت خوب