آمارها اخطار دهنده درباره ی وضعیت موتورسواری در ایران

آمارها اخطار دهنده درباره ی وضعیت موتورسواری در ایران

به گزارش کارت خوب، در حالی میانگین جهانی استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران طی چهار دهه گذشته 49 درصد اعلام شده که ایران با نرخ نگران کننده 29 درصد در پایین ترین سطوح ایمنی قرار دارد یعنی یک سوم، این رقم در بین قربانیان تصادف به 20 درصد کاهش می یابد؛ یعنی کمتر از یک پنجم موتورسواران لطمه دیده از کلاه ایمنی بهره برده اند.



به گزارش کارت خوب به نقل از خبر آنلاین، تصادفات جاده ای یکی از سه مشکل اساسی و شایع کشور ما است که با مرگ ومیر بالا و ناتوانی های شدید، بخصوص در سنین جوانی، هم راه است. یکی از دلایل رو به رشد این تصادفات، موتورسواران هستند که سهم قابل توجهی در آمار مرگ ومیر دارند. استفاده از کلاه ایمنی، مؤثرترین اقدام در کاهش لطمه های ناشی از این حوادث است. با این حال، شواهد نشان میدهد میزان استفاده از کلاه ایمنی در چهار دهه گذشته روندی کاهشی داشته است.

ایرنا در خبری نوشت: در پژوهشی فراملی که با تحلیل داده های بالاتر از پنج میلیون موتورسوار از سرتاسر جهان انجام شده، روند استفاده از کلاه ایمنی طی چهار دهه گذشته نه فقط بهبود نیافته، بلکه کاهش نگران کننده ای را نشان میدهد. دکتر «وفا رحیمی موقر» استاد جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص نروتورما مرکز تحقیقات جراحی و پژوهش های جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پژوهشی به بررسی روند جهانی استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران پرداخته است. این مقاله که در مجله بین المللی Injury Control and Safety Promotion پخش شده، بر پایه تحلیل بالاتر از ۵ میلیون مورد از سرتاسر جهان استوار است و یافته هایی نگران کننده درباره ی کاهش استفاده از کلاه ایمنی و وضعیت نامطلوب ایران عرضه می کند.

براساس این تحقیق میانگین استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران حدود ۲۹ درصد است این یعنی کمتر از یک سوم موتورسواران ایرانی از کلاه ایمنی استفاده می نمایند و در این بین کسانیکه گرفتار تصادف شده اند ۲۰ درصد و کمتر از یک پنجم است.

پروش شناسی پژوهش:

در این مطالعه، ۲۴۹ مقاله مرتبط بررسی شده که در مجموع ۲۹۹ رکورد از نقاط مختلف دنیا را شامل می شوند. این داده ها در ارتباط با ۵۰۰۶۴۷۶ موتورسوار از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۲ است.

یافته های کلان جهانی

تحلیل داده ها نشان میدهد که میانگین جهانی استفاده از کلاه ایمنی در بین موتورسواران طی چهار دهه گذشته ۴۹٪ بوده است. این رقم نه فقط بهبود نیافته، بلکه روندی کاهشی را نشان میدهد. در تحلیل زیرگروه ها مشخص شد:

- موتورسواران نسبت به ترک نشین ها نرخ استفاده بالاتری دارند: ۶۳٪ در مقابل ۲۸٪

- در بین قربانیان تصادف، نرخ استفاده کاهش می یابد: موتورسواران ۴۸٪، ترک نشین ها ۲۷٪

- در کشورهایی با قانون اجباری، نرخ استفاده ۵۲٪ است؛ در کشورهایی بدون قانون، ۳۷٪

- کشورهایی با درآمد بالا نرخ استفاده بیشتری دارند؛ کشورهای کم درآمد نرخ پایین تری

- کمترین نرخ استفاده در قاره آفریقا گزارش شده است

وضعیت ایران

در ایران، نرخ استفاده از کلاه ایمنی به صورت میانگین تنها ۲۹٪ است، یعنی کمتر از یک سوم موتورسواران. این رقم در بین قربانیان تصادف حتی پایین تر است: فقط ۲۰٪. در مقابل، در مشاهدات عمومی بدون تصادف، نرخ استفاده ۳۸٪ بوده است. این ارقام نشان می دهند که نه فقط قانون گذاری ناکافی بوده، بلکه فرهنگ ایمنی هم در بین موتورسواران و ترک نشین ها نهادینه نشده است.

تحلیل و پیامدها

یافته های این تحقیق چند نکته کلیدی را برجسته می کنند:

۱. قانون گذاری ناکافی: نبود قانون الزامی جهت استفاده از کلاه ایمنی، بخصوص برای ترک نشین ها، یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ استفاده است.

۲. آگاهی عمومی پایین: نبود کمپین های مؤثر آموزشی و هشداردهنده، سبب بی توجهی به خطرات تصادف شده است.

۳. تفاوت درآمدی و منطقه ای: کشورهایی با درآمد بالا و زیرساخت های ایمنی بهتر، نرخ استفاده بالاتری دارند.

۴. نیاز به مداخله فوری: ایران نیازمند سیاستگذاری جدی، اجرای قانون اجباری، و آموزش عمومی گسترده است.

نتیجه گیری

پژوهش دکتر وفا رحیمی موقر نشان میدهد که ایران در زمینه ایمنی موتورسواران در وضعیت بحرانی قرار دارد. با عنایت به نرخ پایین استفاده از کلاه ایمنی، بخصوص در بین قربانیان تصادف، مداخله فوری در سطح قانون گذاری، فرهنگ سازی، و آموزش عمومی ضروری می باشد. این تحقیق می تواند مبنایی برای تدوین سیاستهای ملی ایمنی جاده ای و کاهش مرگ ومیر ناشی از تصادفات موتورسیکلت باشد.

بطور خلاصه برپایه این مطالعه میانگین استفاده از کلاه ایمنی در میان موتورسواران حدود ۲۹ درصد است این یعنی کمتر از یک سوم موتورسواران ایرانی از کلاه ایمنی استفاده می نمایند و در این میان آنهائی که گرفتار تصادف شده اند ۲۰ درصد و کمتر از یک پنجم است. پروش شناسی پژوهش: در این مطالعه، ۲۴۹ مقاله مرتبط بررسی شده که در مجموع ۲۹۹ رکورد از نقاط مختلف دنیا را شامل می شوند. در تحلیل زیرگروه ها مشخص شد: - موتورسواران نسبت به ترک نشین ها نرخ استفاده بالاتری دارند: ۶۳٪ در مقابل ۲۸٪ - در میان قربانیان تصادف، نرخ استفاده کاهش می یابد: موتورسواران ۴۸٪، ترک نشین ها ۲۷٪ - در کشورهایی با قانون اجباری، نرخ استفاده ۵۲٪ است؛ در کشورهایی بدون قانون، ۳۷٪ - کشورهایی با درآمد بالا نرخ استفاده بیشتری دارند؛ کشورهای کم درآمد نرخ پایین تری - کمترین نرخ استفاده در قاره آفریقا گزارش شده است وضعیت ایران در ایران، نرخ استفاده از کلاه ایمنی بصورت میانگین تنها ۲۹٪ است، یعنی کمتر از یک سوم موتورسواران.

1404/07/11
15:55:46
5.0 / 5
53
تگهای خبر: آموزش , پرداخت , تورم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۲ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب