بچه های 5ساله بروند مدرسه که چه بشود؟

بچه های 5ساله بروند مدرسه که چه بشود؟

به گزارش کارت خوب، نظام آموزشی کشور در آستانه یک تغییر بنیادین است، تصمیمی که سن ورود به مدرسه را به پنج سالگی کاهش داده و دوره پیش دبستانی را الزامی می کند.


به گزارش کارت خوب به نقل از خبر آنلاین روزنامه جوان نوشت: این تحول نه تنها ساختار تحصیلی را دگرگون می کند، بلکه با فراهم کردن فرصت برابر برای همه کودکان، امید به عدالت آموزشی را زنده می کند. اجرای موفق این طرح، نیازمند برنامه ریزی دقیق، تامین زیرساخت ها و آموزش نیروی متخصص است، اما اگر به درستی جلو برود، آینده ای روشن تر و نسلی توانمندتر را برای کشور رقم خواهد زد.
برمبنای مصوبه جدید کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، دوره پیش دبستانی برای خردسالان پنج ساله بصورت الزامی برگزار می گردد. این تغییر که قسمتی از طرح جامع «تقویت نظام آموزش و پرورش» است، قدمی مهم در راستای تحول بنیادین نظام آموزشی کشور تلقی می شود.

آغاز الزامی پیش دبستانی از ۵ سالگی

احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش در توضیح روند تصویب طرح کاهش سن تحصیلی در جلسه کمیسیون اظهار داشت: «در جلسه اخیر، بررسی مواد ۱۱ تا ۱۵ طرح تقویت نظام آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت. دو ماده (۱۳ و ۱۵) حذف شدند و اصلاحاتی در دیگر مواد بوجود آمد که با شرایط فعلی نظام آموزشی سازگارتر باشد.»
او افزود که مهم ترین تغییر در این نشست، تصویب ماده ۱۱ بود که سن ورود به آموزش رسمی را از شش به پنج سال می کاهد و پیش دبستانی الزامی برای خردسالان پنج ساله را به رسمیت می شناسد: «نظام آموزشی فعلی کشور که بصورت ۳- ۳- ۶ اجرا می شود، بتدریج به ساختار ۳- ۳- ۵- ۱ تغییر خواهد یافت. این یعنی خردسالان از پنج سالگی وارد دوره پیش دبستانی می شوند، سپس سه سال دوره ابتدایی (پایه اول تا پنجم)، سه سال دوره متوسطه اول، چهار سال متوسطه دوم و در نهایت یک سال دوره پیش دانشگاهی را خواهند گذراند.»
این تغییر ساختاری، با هدف ایجاد فرصت های یادگیری زودهنگام تر و آماده سازی بهتر خردسالان برای تحصیل رسمی صورت می گیرد. البته سخنگوی کمیسیون تاکید کرد که مجموع سالهای تحصیل یعنی ۱۲ سال بازهم حفظ خواهد شد و فقط ترتیب و سن آغاز آن تغییر می کند. همچون نکات مهم این مصوبه، پیش بینی ظرفیت قانونی برای ایجاد «دوره پیش یک» است که در صورت ضرورت توسط سازمان تعلیم و تربیت اجرا می شود، اقدامی که به آموزش و پرورش امکان می دهد برمبنای نیازهای خاص مناطق مختلف، انعطاف بیشتری در سیستم آموزشی داشته باشد.
عظیمی راد همین طور درباره ی تغییرات دیگر این طرح اظهار داشت: «یکی از بخش های مهم این طرح، اختیار تنظیم تقویم آموزشی برمبنای اقلیم جغرافیایی هر استان و شهرستان است. این اجازه به شوراهای آموزش و پرورش داده می شود که زمان بندی حضور دانش آموزان در مدارس را با عنایت به شرایط آب وهوایی، جغرافیایی و اجتماعی منطقه تنظیم کنند. این اقدام موجب چابک سازی و افزایش انعطاف نظام آموزشی می شود.»

فرصتی برای کاهش بار مالی خانواده ها

همین طور رمضان رحیمی دشتلوئی، نماینده مردم فلاورجان و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب طرح شروع تحصیل از سن پنج سالگی، توضیح داد که این مصوبه تغییرات مهمی در پروسه نام نویسی و ورود خردسالان به مدرسه ایجاد خواهد کرد: «بر اساس طرحی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسید و در انتظار بررسی غائی در صحن علنی مجلس و تأیید شورای نگهبان است، سن آغاز رسمی تحصیل به پنج سال کاهش پیدا می کند و نام نویسی خردسالان در مدارس از این سن الزامی خواهد بود.»
رحیمی دشتلوئی با تکیه بر این که محتوای آموزشی در این سن عمدتا شامل برنامه های پیش دبستانی خواهد بود، اضافه کرد: «هدف اصلی این اقدام، فراهم کردن آمادگی تحصیلی مناسب برای دانش آموزان است تا پایه محکمی برای تحصیلات آینده شان شکل بگیرد.»
یکی از محورهای مهم این طرح که نماینده فلاورجان بر آن تاکید دارد، دولتی سازی آموزش پیش دبستانی است. او توضیح داد: «این طرح می خواهد پوشش آموزش پیش دبستانی را در سرتاسر کشور به سطح صددرصد برساند و با ارائه آموزش رایگان، بار مالی خانواده ها را کم کند.» بگفته او، اکنون پوشش پیش دبستانی در کشور محدود است و حدودا نیمی از خردسالان به سبب مشکلات اقتصادی خانواده ها یا غیررسمی بودن نام نویسی ها از این آموزش محروم می مانند. این مساله سبب شده خردسالان زیادی بدون آمادگی لازم وارد پایه اول ابتدایی شوند. رحیمی دشتلوئی در انتها تاکید کرد: «با اجرای این طرح، نام نویسی رسمی خردسالان پنج ساله در مدارس الزامی خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش موظف است این خردسالان را بصورت رایگان پذیرش و آموزش دهد. این الزام موجب می شود اولیا نیز پیگیری های لازم را برای حضور فرزندان خود در دوره پیش دبستانی انجام دهند.»

سرمایه گذاری روی آینده

این تغییر بزرگ در نظام آموزشی، فقط یک تغییر عددی در سن ورود به مدرسه نیست، بلکه فرصتی است برای سرمایه گذاری روی آینده خردسالان ما. وقتی خردسالان پنج ساله بصورت رسمی وارد دوره پیش دبستانی می شوند، زمینه آماده سازی بهتر برای تحصیل رسمی فراهم می شود و شانس رشد و یادگیری آنها در سالهای آینده افزایش می یابد. این یعنی نسلی که امروز در کلاس های پیش دبستانی حاضر می شوند، فردا می توانند با دانش و مهارت های بیشتر، نقش پررنگ تری در جامعه و کشور ایفا کنند. اما رسیدن به این هدف بزرگ، نیازمند تلاش مشترک خانواده ها، معلمان و مسؤلان است. باید زیرساخت های آموزشی به خوبی فراهم گردد، معلمان آموزش دیده و تجهیزات لازم در اختیار مدارس قرار گیرد تا همه کودکان، صرف نظر از محل زندگی و شرایط اقتصادی، بتوانند از این فرصت بهره مند شوند. اگر این حمایت ها به درستی صورت گیرد، تغییر سن آغاز تحصیل نه تنها به یک عدد تبدیل نمی گردد، بلکه فرصتی واقعی برای برابری در دسترسی به آموزش و شکوفایی استعدادهای همه خردسالان کشور خواهد بود.
به این ترتیب، میتوان امیدوار بود که آینده آموزش در ایران، از همین حالا و با گام هایی که حالا برداشته می شود، روشن تر و امیدوارکننده تر خواهد شد. حال اما، سؤال مهم این است که آیا ما بعنوان جامعه و مسؤلان آماده ایم این فرصت را به خردسالان مان بدهیم و مسیر رشد آنها را هموار نماییم یا نه؟

کار کارشناسی شده؟

الزامی کردن آموزش از پنج سال در کنار همه مزایایی که امکان دارد داشته باشد، معایبی هم دارد. در احادیث شیعی، کودک تا هفت سالگی باید با آزادی کامل به بازی بپردازد. آموزش رسمی امکان دارد این آزادی بازی محور را از کودک سلب و تکالیفی را بر او تحمیل کند.
علاوه بر این، آموزش حال در جامعه ایرانی طبقاتی شده است. مدارس بهتر در اختیار پولدارهاست. الزامی کردن آموزش از پنج سالگی امکان دارد طبقاتی شدن آموزش را به سنین پایین تر هم بکشاند. همه این مسایل و مواردی از این دست، باید در کمیته های کارشناسی بررسی و جوانب آن سنجیده شود.

1404/07/09
10:33:08
5.0 / 5
12
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تجهیزات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم کامنت دهید
= ۴ بعلاوه ۴
کارت خوب

کارت ویزیت خوب