در یك پژوهش بررسی شد

تجربیات کشور مالزی در حوزه توانمندسازی زنان کارآفرین

تجربیات کشور مالزی در حوزه توانمندسازی زنان کارآفرین

به گزارش کارت خوب، در یک مطالعه جدید که توسط محققان کشورمان انجام شده است، راه هایی که کشور مالزی برای توانمندسازی زنان در حوزه کارآفرینی طی کرده، مورد بررسی قرار گرفته اند.


به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، زنان، علاوه بر اینکه با ایفای نقش همسری و مادری، تاثیر بسزایی بر جامعه دارند، همینطور با انجام فعالیت ها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی هم می توانند تاثیرات قابل توجهی در اجتماع داشته باشند. زنان هم در بستر خانواده بعنوان انتقال دهندگان فرهنگ و دانش و هم در جایگاه افراد متخصص و فرهیختگان جامعه می توانند جامعه را به حرکت دربیاورند. اما با عنایت به اینکه زنان اغلب شرایط زندگی دشوارتر و ناعادلانه تری نسبت به مردان در جامعه دارند، ازاین رو کوشش برای بهبود وضعیت آنها، برای همه اقشار جامعه مفید خواهد بود. در واقع، توانمندسازی زنان همچون ملاک های ضروری در توسعه پایدار می باشد و بر مبنای آموخته های خیلی از کشورها، اگر زنان توانمند نباشند، توسعه پایداری وجود نخواهد داشت.
به اعتقاد پژوهشگران، توانمندی زنان، یک پدیده اجتماعی تلقی می شود و دلایل مختلفی در آن نقش دارند. از یک طرف دلایل درونی مانند خصوصیت های شخصیتی و نقش خانواده فرد و از سوی دیگر عواملی همچون ساختارهای موجود در جامعه می توانند در این خصوص نقش مهمی داشته باشند. زنان با تاکید بر کارآفرینی می توانند استعدادهای خویش را نمایان کنند و مشکلاتی را که در نمایش توانایی هایشان وجود دارد، برطرف کرده و هر روز بیشتر و بیشتر بر جسارت های خود بیفزایند. برای توسعه فرهنگ کارآفرینی، توجه به این پدیده و افراد درگیر در آن که در فرآیند پیشرفت اقتصادی جوامع متعدد نقش مهمی دارند، بسیار حائز اهمیت می باشد. با عنایت به نقش مهم زنان در تحولات اقتصادی کشورها، امروزه مطالعات بسیاری در زمینه کارآفرینی این گروه از افراد انجام گرفته است.
در پژوهشی که در همین زمینه انجام شده است، محققانی از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه سیستان و بلوچستان اهداف و برنامه های توانمندسازی کارآفرینانه زنان در کشور مالزی را بعنوان یک نمونه موفق که می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد، بررسی نموده اند.
در این مطالعه، محققان به دنبال آن بوده اند تا با انجام یک مطالعه اسنادی و با نگاهی توصیفی-تحلیلی، به بررسی تجربیات کشور مالزی در حوزه توانمندسازی زنان بپردازند.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که در کشور مالزی، به منظور توانمندسازی کارآفرینانه زنان، تلاش هایی صورت گرفته است که همچون آنها میتوان به پیگیری برنامه های برابری جنسیتی، پشتیبانی از زنان شاغل، توجه به زنان در تصمیم گیری های سیاسی و دولتی، توجه به تأمین مالی فعالیتهای تجاری زنان، آموزش، راهنمایی و ارزیابی اشاره نمود.
بهروز روستاخیز، استادیار و پژوهشگر مردم شناسی و عضو پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دو همکار دیگرش در این تحقیق می گویند: «در کشور مالزی، انجمن شبکه زنان کارآفرین بومیپوترا برای پشتیبانی از حقوق بانوان و دستمزد برابر آنها با مردان بوجود آمده است. این انجمن در کنار حمایت کردن از زنان، مهارت های لازم برای بهبود وضعیت تجارت زنان را به آنها آموزش می دهد. بر اساس این تجربه مالزی، در ایران هم میتوان شرایط لازم برای دستیابی زنان به موقعیت های برتر و کلیدی کشور را بیشتر از پیش فراهم نمود و موانع موجود بر سر راه این هدف را به پشتوانه تصویب قانون به نفع زنان از بین برد».
آنها می افزایند: «علاوه بر این، در کشور مالزی به منظور دستیابی زنان به برابری جنسیتی در جامعه، شرایطی فراهم گشته است که آنها می توانند مسئولیت های مهم مانند موقعیت های کلیدی در بانکها را در اختیار بگیرند. همینطور در این کشور، انجمن شبکه زنان کارآفرین بومیپوترا برنامه هایی را جهت پشتیبانی از زنان به منظور صادرات محصولاتشان در تجارت های جهانی اجرا می کند».
طبق یافته های این پژوهش، در کشور مالزی، وزارت خانه ای برای رسیدگی به امور زنان وجود دارد که این وزارت خانه، برنامه ها و طرح های مختلفی را به منظور بهبود وضعیت زنان در جامعه و توانمندسازی آنان اجرا می کند. همینطور در این کشور، بنگاه مالی به منظور حمایت مالی از زنان کارآفرین بوجود آمده است.
علاوه بر این، برای تشویق و تسهیل فعالیتهای کارآفرینی در بین زنان، چندین طرح مالی دیگر هم برای زنان کارآفرین مالزیایی تنظیم شده است؛ همچون وام های شرعی بدون وثیقه در چارچوب طرح بیزوانیتا و برنامه تأمین مالی برای آنان که توسط شرکتهای سرمایه گذاری کوچک متعلق به دولت مالزی، فراهم گشته است.
به قول روستاخیز و همکارانش، «در کشور مالزی، آکادمی نوآوری زنان، بستری را فراهم نموده که کارآفرینان با تجربه می توانند آموخته ها و تجاربشان را با نسل مبتکران پس از خود به اشتراک گذارند. همینطور در این کشور، آموزش هوش تجاری به زنان کارآفرین مورد توجه قرار گرفته است که به آنها در بهبود روند کارشان یاری می رساند. علاوه بر موارد ذکر شده، در کشور مالزی انجمنی به منظور ایجاد و بهبود سواد رسانه ای بوجود آمده است که به زنان در راه اندازی وبسایت ها و بازاریابی آنلاین برای تجارتشان کمک می کند».
به اعتقاد محققان فوق، با عنایت به این تجربه پرارزش بوسیله ی یک کشور آسیایی، «در ایران هم میتوان با کمک نهادهای دولتی و خصوصی بعد از شناسایی زنان کارآفرین و جذب آنها، برای عرضه مشاوره به آنها، تمهیداتی را اندیشید تا بتوان هر زن کارآفرین را به یک مشاور باتجربه معرفی نمود و از این طریق، راهنمایی ها و عرضه تجربیات را ممکن کرد.
این یافته های پژوهشی که توجه به آنها می تواند سبب بهبود وضعیت کارآفرینی زنان در کشور ما شود، در فصلنامه «جامعه، فرهنگ و رسانه» متعلق به انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات انتشار یافته اند.




منبع:

1402/01/01
02:47:24
5.0 / 5
305
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب