در اولین نشست پاتوق مستند عنوان شد؛

منصور فروزش: زمزمه های گمشده در دوردست مسئله افراد صدمه پذیر است

منصور فروزش: زمزمه های گمشده در دوردست مسئله افراد صدمه پذیر است

اولین جلسه «پاتوق مستند» که به نمایش و نقد و بررسی مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» اختصاص داشت در پردیس سینمایی آزادی برگزار گردید.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی برنامه، نخستین جلسه پاتوق مستند که به همت سازمان سینمایی سوره در پردیس سینمایی آزادی به راه افتاده است، به نمایش و نقد و بررسی مستند زمزمه های گمشده در دوردست به کارگردانی منصور فروزش و تهیه کنندگی سیدمهدی دزفولی اختصاص یافت.
در این مراسم که اجرای آن برعهده محمد دلاوری بود، میثم مهدیار؛ استاد دانشگاه، منصور فروزش؛ کارگردان، سیدمهدی دزفولی؛ تهیه کننده و تعدادی از مستندسازان و منتقدان حضور داشتند.
میل به مهاجرت از خود مهاجرت تلخ تر است
بعد از نمایش مستند، جلسه نقد و بررسی انجام شد و محمد دلاوری گفت: حالا به صورت روزانه با افرادی مواجه می شویم که یا از بقیه می پرسند، قصد مهاجرت دارند یا نه؟ و یا می گویند می خواهند از ایران بروند.
وی اشاره کرد: میل به مهاجرت از خود مهاجرت تلخ تر است چونکه یک فرد ممکنست یک عمر در جایی زندگی کند که همواره احساس تعلق به سرزمینش نداشته باشد و زیر پای خویش را محکم نبیند.
دلاوری با اعلان اینکه مردم گاهی احساس بی پناهی می کنند اظهار داشت: در حقیقت یکی از عوامل مهاجرت شاید این مسئله باشد که مردم فکر می کنند کسی حواسش به آنها نیست و مهاجرت می کنند تا کسی به آنها توجه کند. در این میان سوال اینجاست که وظیفه حاکمیت چیست؟
این مجری اشاره کرد: این که یک فیلمساز به کمپی که مهاجران غیرقانونی در آن زندگی می کنند، سر زده و اثری ساخته است، کار بسیار سخت، مهم و بزرگی است. در حقیقت می خواستم این کار را انجام بدهم اما نتوانستم درحالی که کارگردان زمزمه های گمشده در دوردست توانسته با مهاجران غیرقانونی که وحشت زده هستند، ارتباط گیرد و اثری دراین زمینه خلق کند.
مهاجرت نه امری مثبت است و نه امری منفی
در ادامه مراسم، ابراهیم فیاض پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و استاد دانشگاه که به صورت اینترنتی میهمان این برنامه بود اظهار داشت: مهاجرت در جهان امروز بواسطه تکنولوژی های نوین و صنعت دیجیتال تبدیل به یک بحث بسیار جدی و اساسی شده است یعنی همه می توانند با یک جستجوی ساده به این نتیجه برسند که در کدام کشور میتوان به بهترین شغل رسید و در کدام کشور میتوان مباحث علمی را بواسطه رشته تحصیلی خود دنبال کرد.
وی افزود: تولد، مرگ، ازدواج و مهاجرت جزو چهار واقعه اساسی است که به شدت روی جمعیت اثرگذار می باشد. در حقیقت نسبت به آگاهی از جهان، پدیده مهاجرت به وجود می آید. تا پیش از دهه ۵۰ بحث مهاجرت در ایران جدی نبود و کسانی که قصد آنرا داشتند یا جزو طبقه فرادست بودند و یا دولت آنها را به خارج از کشور می فرستاد اما از سال ۵۰ تا ۵۷ شوق ایرانیان برای مهاجرت بیشتر شد. میل به مهاجرت در دهه ۷۰ میان قشر متوسط جامعه، در دهه ۸۰ میان بیشتر اقشار جامعه و در دهه ۹۰ میان همه اقشار حتی روستاییان افزایش پیدا کرد.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: هر کشوری که بتواند یک مغز متفکر از ایران جذب نماید، امتیازات اساسی برای خود به دست می آورند و الان مهاجرت از جانب دانشگاهیان بسیار زیاد شده است.
فیاض افزود: مهاجرت نه امری مثبت است و نه امری منفی بلکه باید کار کارشناسی در ابعاد مختلف روی آن صورت بگیرد چونکه این قضیه به شدت روی آینده ایران اثرگذار می باشد.
هیچ زمان نمی توان همه حقیقت را به نمایش گذاشت
در ادامه منصور فروزش کارگردان زمزمه های گمشده در دوردست با اعلان اینکه اگر هزاران تحقیق و پژوهش در حوزه مهاجرت صورت گیرد باز هم نمی توان نظر قطعی درباره آن داد چونکه انسان مدام درحال تغییر و پیشرفت و تا حدودی غیرقابل پیش بینی است، اظهار داشت: مستند زمزمه های گمشده در دوردست از یک پدیده و مسئله کوچکی از مهاجرت آن هم مهاجرت غیرقانونی ایرانیان صحبت می کند.
وی افزود: ما در این مستند به مهاجرت نخبگان نپرداختیم چونکه زیاد درباره آن صحبت شده و می شود و این افراد به اصطلاح همیشه در چشم هستند.
کارگردان زمزمه های گمشده در دوردست اشاره کرد: مسئله این مستند درباره افرادی است که بسیار صدمه پذیر هستند و ما آنها را نمی بینیم. بحث این افراد، استخدام در یک بیمارستان در خارج از کشور یا تحصیل در دانشگاه سرشناس خارجی نیست بلکه رفتن از جایی است که هیچ سهمی از آن ندارند و پیدا کردن سهمی است که شاید متعلق به آنها نباشد.
فروزش با اشاره به این که در این مستند صورت خشن و ترسناک وضعیت کمپ ها را نشان نداده است اضافه کرد: یکسری مسائل را نمی توان نمایش داد چونکه کسی باور نمی نماید. علاوه بر این، نمایش یک سری مسائل، اخلاقی نبود و از خط قرمزهایی عبور می کرد که برای جامعه ما پذیرفته نیست. باید این نکته را ذکر کنم که هیچ زمان نمی توان همه حقیقت را به نمایش گذاشت و آن چیزی که روی پرده سینما می بینیم، بازنمایی ناقصی از حقیقت است.
وی با اشاره به این که حقیقت در دل انسان هاست، اظهار داشت: اگر قرار باشد بین فضا و انسان انتخاب کنم، ترجیح می دهم انسان را برگزینم و باید بگویم دوربین من با انسان ها ارتباط برقرار می کند.
فروزش اشاره کرد: من به عنوان فیلمساز قرار نیست راهکار عرضه بدهم بلکه پدیده ای را در حد توان و سواد خود نشان داده ام و باید افرادی که ساعت ها و روزها روی این مسئله کار کرده و می کنند و درآمدشان از این مسیر تأمین می شود، بگویند چرا مهاجرت غیرقانونی به وجود آمده است و چه کاری میتوان انجام داد تا به نتیجه بهینه برسد نه این که برطرف و پاک شود.
در این مستند، شعار ندادیم
سیدمهدی دزفولی تهیه کننده زمزمه های گمشده در دوردست در ادامه نشست با اشاره به این که مسئله مهاجرت به دو دسته مهاجرت قانونی و غیرقانونی تقسیم می شود، اضافه کرد: مبحث این مستند مهاجرت برخلاف قانون است که طبق آمار و ارقام بیشتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد مهاجرت از ایران را شامل می شود همینطور برمبنای آمار مهاجرت، جزو ۱۰ چالش اصلی جامعه کنونی ماست. در حقیقت مانند خونی می ماند که از بدن جامعه خارج می شود و می تواند آنرا زمین گیر و صدمه پذیر کند.
این تهیه کننده تصریح کرد: کارهای زیادی طی یک تا دو دهه اخیر درباره مهاجرت تولید شده است که بدون تعارف کارهای صریحی نبودند اما این که فیلمسازی این جسارت داشته باشد که به قلب اروپا سفر و با پناهجویان به صورت صریح صحبت کند، اتفاق ویژه ای است که در زمزمه های گمشده در دوردست رخ داده است.
دزفولی با اعلان اینکه فرم مستند مشاهده گر و کارگردان شعار نداده است، اشاره کرد: دست خارجی در این مستند در کار نیست و حقیقت مهاجرت غیرقانونی به تصویر کشیده شده است. در حقیقت این مستند تلاش نموده است که با سوژه ارتباط نزدیکی برقرار کند تا بتواند با مخاطب صریح حرف بزند و وفادار به حقیقت باشد.
کسانی مهاجرت می کنند که احساس می کنند دیگر آینده ای ندارند
در ادامه مراسم، میثم مهدیار استاد دانشگاه اظهار داشت: درباره مهاجرت بسیار صحبت شده و در زمینه علوم اجتماعی این مساله ادبیات فربهی دارد اما من می خواهم از زاویه ای که کمتر به آن توجه شده است، به این مسئله نگاه کنم.
وی افزود: ما به این مسئله که چه عواملی میل به رفتن را زیاد می کند، کمتر پرداختیم. زمانی که تعلقات کمتر می شود، میل به رفتن زیاد می شود. از طرف دیگر تصویری که در خارج از کشور نشان داده و در حقیقت ایجاد می شود، جذاب است اما مسئله این است که تصویرسازی چه قدر واقعی است؟ در این میان تصویری که از خودمان داریم هم مهم و عدم تقارن بین تصاویر، یکی از زمینه های اصلی گسترش بحث مهاجرت بوده است
این استاد دانشگاه اشاره کرد: درباره تصویری که از خارج از کشور وجود دارد، زیاد صحبت شده است و عده ای فکر می کنند جایی است که همه مشکلات برطرف شده است و انسان ها در آرامش، رفاه و امنیت هستند اما من قصد دارم درباره تصویری که از جامعه ایران وجود دارد، صحبت کنم که در چند دهه اخیر پررنگ شده است و آن چیزی است که به عنوان خلقیات ایرانیان می شناسیم. در این میان هیچ صفت منفی نیست که به ایرانیان نسبت ندهند.
مهدیار اشاره کرد: تصور من این است که یکی از عوامل کمتر شدن تعلقات ایرانیان نسبت به جامعه، تاریخ و هویت خود تحت تأثیر این ژانر بوده است باآنکه عوامل دیگر هم در این اتفاق دخیل بوده است. زمانی که چنین تصویری از ایران می سازیم که کل تاریخ ایران را تاریخ راکد یکپارچه سیاه و استبدادی نشان می دهیم، دیگر کسی نمی تواند آینده ای برای خود و خانواده اش متصور باشد. در حقیقت کسانی مهاجرت می کنند که احساس می کنند دیگر آینده ای ندارند.
پاتوق مستند عنوان تازه ترین برنامه ای است که به همت سازمان سینمایی سوره با مشارکت پردیس سینمایی آزادی در امتداد هم اندیشی و هم افزایی میان مستندسازان و علاقه مندان به سینمای مستند، به راه افتاده است و به نمایش، نقد و بررسی مستندهای روز ایران و جهان می پردازد.





منبع:

1401/05/14
13:43:38
2.5 / 5
271
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
م ن:
امکان خرید و تماشا چه زمانی میسر میشود؟ ارتباط اثر با مخاطب چه جایگاهی در ذهن کارگردان دارد؟ ساخت اثر صرفا برای جشنواره ها بوده؟
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب