واکنش مخاطبان بی رویا صفر و صدی است
به گزارش کارت خوب کارگردان فیلم «بی رویا» با بیان اینکه واکنش مخاطبان فیلم صفر و صدی است اظهار داشت: عده ای که با فیلم همراه شدند دوستش داشتند و برایشان جالب بود. یک طیف دیگری هم که کمتر روی فیلم متمرکز شدند ارتباط کمتری برقرار کردند.
آرین وزیردفتری در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به این نکته که فیلم بی رویا قصه پیچیده ای دارد عنوان کرد: دوست ندارم فیلمم این قدر مبهم باشد که مخاطب در حین تماشا رهایش کند. از مرحله فیلمنامه هم می دانستم که برخی کدهای فیلم را نمی گیرند. ولی این نکته به این معنا نیست که فیلم مخاطب خیلی خاصی دارد. برخی توقع دارند فیلمساز جواب تمام سوالات شان را در یک بسته تحویل دهد.
این کارگردان در پاسخ به این سؤال که چرا قصه پیچیده ای را برگزیده اید بیان نمود: من خودم در فیلم از توضیح دادن فرار کرده ام. چون امیدوارم مخاطب کنجکاو شود و به مجموعه ای سوالاتی برسد. اما دوست ندارم فیلمم این قدر مبهم باشد که مخاطب در حین تماشا رهایش کند. البته یک جاهایی کدهایی گذاشته ام. با شما موافقم که این قصه پیچیده است. برایم جالب بود که بتوانم با قصه آشنای مهاجرت شروع کنم و به سمتی بروم که مخاطب مسیر را گم کند.
وزیر دفتری در پاسخ به سوالی درباره نوشته پایانی فیلم بی رویا و حاشیه هایش توضیح داد: ماجرای آن نوشته پیچیده است. مسئولیت آن نوشته با من است که آنرا ته فیلم گذاشته ام. خیلی دوست داشتم فرصت نمایش فیلم در جشنواره فجر از دست نرود و حذفیاتی در فیلم اتفاق نیفتد. این نوشته یک چاره بود. دوستان ممیزی نگران برداشت های متنوع بودند. امیدوارم در نسخه اکران فیلم را بدون نوشته پایانی ببینیم. از ترس اینکه فیلم مان کم شود به آن نوشته ای اضافه کردیم.
این کارگردان درباره دلیل انتخاب طناز طباطبایی برای نقش رویا اظهار داشت: طناز طباطبایی بازیگر توانمند و شناخته شده ای است. من می دانستم نقش رویا خیلی چالش دارد. بازیگر باید برای آن خیلی انرژی بگذارد و از خودش خرج کند. خانم طباطبایی از اول این همراهی را داشتند و همزمان کار دیگری بازی نکردند. هر سه نقش فیلمنامه یعنی رویا، بابک و زیبا خیلی دشوار می باشد. ولی مدل سختی هایشان متفاوت می باشد.
وی اضافه کرد: منحنی که زیبا طی می کند، خیلی عجیب است. رویا حجم فشار زیادی را تحمل می کند. صابر ابر فاصله دو دنیا خیلی پیچیده بود. من به صابر ابر می گفتم تو جوری باید بازی کنی که انگار دو نفر هستی. دیالوگ هایش هم با همین ایده نوشته شده است.
وزیر دفتری با قدردانی از حمایت دو تهیه کننده فیلم بیان نمود: هومن سیدی بعنوان تهیه کننده آزادی عمل کاملی به من داد. او و آقای سعدی خودشان را در سایه بردند تا این اثر فیلم من باشد. آقای سیدی از من بیشتر تجربه داشتند ولی این فرصت را داشتند که من فیلم خودم را بسازم. برای این فیلم بسیار زحمت کشیده ام و سر حوصله برای هر مرحله اش کار کرده ام.
این فیلمساز که فیلم اولش را در مقام کارگردانی فیلم بلند تجربه می کند عنوان کرد: تلاش کردم در فیلم اول علاوه بر اینکه به مخاطب فکر می کنم بتوانم یک پیشنهادهای تازه ای هم داشته باشم. خودم دغدغه اینکه فقط برای ورود به سینما فیلم بسازم را نداشتم. فکر کردم باید ورودم باید به یک شکلی باشد که نکته تازه ای برای عرضه داشته باشم.
وزیر دفتری احساسش درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره را این گونه بیان نمود: سینمای ایران تولیدات زیادی دارد. بخش زیادی از این تولیدات فرصت اکران پیدا نمی کنند و جشنواره فیلم فجر فرصتی است که آن فیلمها دیده شوند. خروجی فیلمسازان اول را نشان می داد. ولی از این جهت خوشحالم که سال جاری تعداد زیادی فیلم اول و دوم داریم که با آثار فیلمسازان قدیمی رقابت می کنند.