رئیس مركز عالی دادخواهی مالیاتی:

تمامی فرآیندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی غیرحضوری شد

تمامی فرآیندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی غیرحضوری شد

کارت خوب: رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای وزارت اقتصاد از غیرحضوری شدن تمامی فرایندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی آگاهی داد.


به گزارش کارت خوب به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجتبی فراهانی رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای وزارت اقتصاد از راه اندازی سامانه الکترونیکی هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم در سرتاسر کشور از دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ اطلاع داد که به سبب آن، از این پس، کلیه فرآیندهای در ارتباط با ثبت و پیگیری شکوائیه مالیاتی مؤدیان، بدون احتیاج به مراجعه حضوری و در حداقل زمان ممکن صورت می گیرد. وی با بیان این خبر، صیانت از دادرسان و مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و نیز همکاران پاکدست سازمان امور مالیاتی و مؤدیان صحیح العمل را یکی از مهم ترین دلیلهای راه اندازی سامانه هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم عنوان نمود و اظهار داشت: فراهم آوردن امکان دسترسی ساده و سهولت در ارائه شکوائیه برای کلیه مؤدیان مالیاتی از تمامی نقاط کشور در بستر وب، ضمن افزایش ضریب عدالت در رسیدگی به اعتراضات، بستر رسیدگی بیطرفانه را نیز فراهم می آورد. فراهانی اضافه کرد: در صورت کفایت اسناد و مدارک مؤدی، با اظهارنظر دادرسی در مورد اعتراض وی و بعد از موافقت بالاترین مقام دستگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی شکایت فرد مورد رسیدگی اعضای هیئت سه نفره این مرکز قرار می گیرد. وی با اشاره به اینکه پیش تر، در بعضی پرونده ها، گاهی حتی بیش از چهار سال اطاله دادرسی وجود داشت، اظهار داشت: در دوره جدید مدیریتی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای اولویت بر این مبنا است که همه پرونده های مرکز، حداکثر ظرف ۱۰ روز، رسیدگی اولیه یا تعیین تکلیف شده و بحمدالله هم اکنون از این نظر بروز هستیم. فراهانی در مورد پرونده های دارای نقص نیز اظهار داشت: در سه مرحله، مبادرت به ارسال پیامک برای مؤدیان مربوطه می نماییم تا نقصها این گونه پرونده ها رفع گردد.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای، میانگین روزانه ورودی پرونده های شکایات مؤدیان را حدود ۹۴ فقره اعلام نمود و اظهار داشت: مطلوب ما این است که تعداد پرونده های ورودی به مرکز به پایین ترین رقم برسد اما متأسفانه، شاهد افزایش حدوداً ۴۰ درصدی نرخ تشکیل پرونده شکوائیه در هفت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم. فراهانی با بیان اینکه، شیوه قبلی مرکز در خصوص دریافت شکوائیه مؤدیان در استان ها به صورت دستی و کاغذی، علاوه بر اطاله دادرسی، شائبه هایی را در مورد بروز مفسده دامن می زد، خاطرنشان کرد: به همین سبب، مقرر شد، به منظور برقراری عدالت مالیاتی و پیشگیری از تضییع حقوق مؤدیان، تمرکز زدایی صورت پذیرد و به استثنای استان تهران، بخشی از مسئولیت ها به مراکز استان ها (ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان ها) با سقف تعیین شده (مالیات اشخاص حقیقی تا پانصد میلیون ریال و اشخاص حقوقی تا پنج میلیارد ریال) محول و تفویض شود. وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سؤالی، توسعه کسب و کار و حذف موانع تولید را از اولویت های مهم مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای خواند. فراهانی ضمن اشاره به نامه اخیر وزیر اقتصاد در مورد رسیدگی بدون فوت وقت به شکوائیه های مالیاتی مؤدیان برای کارآفرینان و بنگاه های بزرگ و کوچک تولیدی" که در جهت منویات رهبر معظم انقلاب صورت پذیرفت، عنوان کرد: بر این مبنا، مقرر شد، شکوائیه های بنگاه های تولیدی و کارآفرینان شامل اشخاص حقیقی و حقوقی در این مرکز و واحدهای مستقر در مراکز استان ها با نگاه ویژه به امر تولید و اشتغال، به قید فوریت، مشروط به کامل بودن مستندات، در کمال دقت و انصاف مورد رسیدگی قرار گرفته و رأی عادلانه در مورد آنها صادر شود. رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای ضمن اشاره به بخش دیگری از دستور وزیر اقتصاد، اظهار داشت: از این پس، هرگونه قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر در حوزه کاری این مرکز را سریعاً به وزیر گزارش خواهیم کرد تا در کمیته ویژه ای که در همین خصوص تشکیل خواهد شد، بررسی شود و به این شکل، گامی رو به جلو در بهبود فضای کسب و کار در جهت پیشگیری از دغدغه های کارآفرینان و بنگاه های تولیدی در امر مالیات، برداشته شود. فراهانی در ادامه، ضمن اشاره به اقدامات انجام شده از طرف مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای در جهت شفاف سازی عنوان کرد: مرکز عالی دادخواهی مالیاتی به منظور شفاف سازی پروسه رسیدگی به شکوائیه های مؤدیان و همین طور ارتقای نظام سلامت اداری و حفظ و صیانت از حقوق شهروندی و جلوگیری از هرگونه مفسده، شکوائیه ها و مدارک واصله را به دور از هرگونه پیش داوری مورد بررسی و مداقه قرار می دهد. وی خاطرنشان کرد: ما در عین کوشش برای احقاق حقوق مؤدیان و پشتیبانی از تولیدکنندگان، در اولین مرحله ثبت شکایت افراد در سامانه "هیئت موضوع اجرای ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم و غیرمستقیم"، به صراحت نسبت به مسئولیت حقوقی آنها در برابر بارگذاری مطالب و مدارک غیر واقعی، به قصد فرار از پرداخت مالیات، تذکر داده و همین طور نسبت به برقراری هر گونه ارتباط غیر اداری با مأموران مربوط هشدار داده و تصریح کرده ایم در صورت ارتکاب چنین اعمالی، بخصوص اگر سبب تحمیل ضرر و زیان احتمالی به حقوق دولت شود برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. همچنان که با مأموران متخلف نیز به استناد قانون نظام سلامت اداری و رسیدگی به تخلفات اداری، برخورد قانونی خواهد شد. فراهانی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مرکز برای به حداقل رساندن تماس بین دادرسان و عوامل اجرائی مرکز با مؤدیان اظهار داشت: برای جلوگیری از وجود شائبه در رسیدگی به پرونده های مؤدیان مالیاتی مقرر کرده ایم، از تردد افراد متفرقه تحت عنوان مشاوران مالیاتی و امثالهم، در مرکز جلوگیری شود. خوشبختانه با اقدامات انجام شده طی مدت اخیر، دیگر شاهد ترددهای این گونه نیستیم. رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای با تاکید بر این که حسب دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی، هیئت های مستقر در مراکز استان ها مکلف به فعالیت در قالب قوانین و مقررات موضوعه و با محوریت و راهبری این مرکز هستند، اظهار داشت: در همین راستا، ما نیز علاوه بر نظارت به صورت برخط، به صورت مستمر از واحدهای استانی بازرسی می نماییم و چنانچه انحراف یا تخلفی مشاهده شود، برخورد قاطعانه از راه مجاری قانونی با متخلفان شامل مؤدیان متخلف یا مأموران خاطی انجام خواهد گرفت.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای در ادامه گفتگو، شماره تلفن ۳۹۹۰۳۴۶۱ را برای راهنمایی مؤدیان در مورد چگونگی استفاده از حقوق قانونی خود در طرح شکوائیه مالیاتی اعلام نمود. فراهانی تشخیص صلاحیت حرفه ای را بعنوان وظیفه دیگر مرکز مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: به جهت اینکه جلوی حساب سازی ها و تخلفات احتمالی از طرف حسابرسان گرفته شود و حقوق دولت تضییع نشود، باید در روند تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابرسان؛ هم صلاحیت حرفه ای و هم صلاحیت عمومی آنها بررسی شود. وی با بیان خبر برگزاری آزمون تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابداران رسمی در اوایل بهمن ماه سالجاری با شرکت بیش از سه هزار نفر، عنوان کرد: تاکید ما این است که افراد متخصص پاکدست باید، عنوان حسابدار رسمی را دریافت نمایند. فراهانی احراز صلاحیت عمومی و تخصصی حسابداران رسمی توسط مرکز را با عنایت به نقش آنها در پرونده های مالی بالأخص، بعنوان مجری مقررات ماده ۲۷۲ قانون مالیات های مستقیم و نقش تعیین کننده آنها در تهیه صورت های مالی بخش های بازرگانی، تولیدی و صنعتی کشور بعنوان مبنای محاسبه مالیات و نیز به این جهت که تشخیص آنها بعنوان مستندات قابل اتکاء در مراجع دادرسی مالیاتی اثر به سزایی دارد، بسیار با اهمیت ارزیابی کرد. گفتنی است، به سبب ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی در مورد ادعای ناعادلانه بودن مطالبه مالیات های قطعی شده (مستند به مدارک و دلیلهای کافی) را که در مرجع دیگری قابل طرح نباشد به هیئتی مرکب از سه نفر به منظور رسیدگی ارجاع نماید. در همین راستا مرکز عالی دادخواهی مالیاتی حسب اختیار حاصل از مفاد ماده مذکور بعنوان مرجعی فراسازمانی و با رعایت عدالت و بی طرفی عهده دار وظایف محوله می باشد و به منظور پیشگیری از نقض اصل عدالت مالیاتی، شکوائیه مودیان را به صورت شکلی و ماهوی مورد رسیدگی قرار می دهد.
از آنجایی که درآمدهای مالیاتی بعنوان منبع تامین مالی پایدار دولت در پرداخت هزینه های جاری و عمرانی کشور و نیز بعنوان ابزار مالی در جهت برقراری عدالت و توزیع ثروت نقش به سزایی ایفا می کند و از آنجائیکه جلب رضایت عمومی مؤدیان مالیاتی در تحقق عدالت محوری حائز اهمیت می باشد، مرکز عالی دادخواهی مالیاتی، مستقیماً زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی در جهت حفظ کامل استقلال کاری فعالیت می کند.


منبع:

1400/09/10
23:04:31
5.0 / 5
528
تگهای خبر: ابزار , اشتغال , اقتصاد , پرداخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
کارت خوب

کارت ویزیت خوب