گفت وگو با سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی ـ تهیه كننده

محفل یک برند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

محفل یک برند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

کارت خوب: به گزارش کارت خوب، تهیه کننده «محفل» با اعتقاد بر این که این برنامه یک بِرَند در حوزه برنامه های معارفی تلویزیون بوجود آورده است، همینطور می گوید: در حوزه برنامه سازی بین کشورهای عربی حدودا جزو قوی ترین ها هستیم.


سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه کننده برنامه «محفل» در گفت و گویی با ایسنا شرکت کرد و در رابطه با این که پیش تر برنامه های مذهبی و معارفی تلویزیون در ساختارهای سخنرانی و یا گفتگوی صرف پخش می شدند و تابحال برندی در این عرصه وجود نداشته است، سخن گفت.
«محفل» برای بار دوم در روزهای رمضان روی آنتن می رود و به شکلی در بین برنامه های معارفی اتفاق نویی به حساب می آید. هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این که آیا «محفل» به این مرحله رسیده است که بِرندی در حوزه برنامه های معارفی تلویزیون باشد؟ می گوید: «محفل» هم اکنون جزو پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است. زمانیکه سال قبل پخش خویش را شروع کرد هم از همان ابتدا بعنوان برنامه پرمخاطب تلویزیون عنوان شد و بر این اساس معتقدم «محفل» یک برند در حوزه برنامه های معارفی بوجود آورده است اما مساله اینجاست که چطور می توان آنرا توسعه و گسترش داد.
او ادامه می دهد: ما همیشه برایمان سوال بود که چگونه می توانیم یک برنامه قرآنی جذاب بسازیم. برنامه های قرآنی رایج ما هم مخاطبان خاص داشتند. این برای ما دغدغه بود که برنامه های بسازیم که همه اقشار ببینند و در نهایت به «محفل» رسیدیم. اصل این برنامه اتاق فکر آن است.



در این زمینه بخوانید:
آمار صداوسیما از تماسهای مردمی/ «محفل»؛ پرمخاطب تعطیلات

کلیشه نشدن «محفل» دغدغه ی اول ما بود
او در رابطه با راه هایی که مانع از آن می شود تا «محفل» وارد کلیشه شده و همچنان مخاطب را همراه کند، بیان می کند: کلیشه نشدن «محفل» دغدغه اول ما بود و تفاوت هایی هم که در فصل یک و فصل دوم بوجود آمد بنابراین بود که نمی خواستیم یک برنامه تکراریِ رو به نزولی داشته باشیم؛ ازاین رو در فصل دوم تمام تلاش خویش را کردیم تا تغییرات جدی در همه حوزه ها داشته باشیم و نمود آن در قسمت دکور و همینطور سوژه ها و بخش میز داوری مشهود است و معتقدم رشد قابل ملاحظه ای در این حوزه داشتیم. برای فصل بعدی هم ایده های جدید خواهیم آورد و باید اتاق فکرمان را قوی تر نماییم.
در تولید برنامه های مذهبی حالا کجای راه هستیم؟
هاشمی گلپایگانی در رابطه با ی این که اگر بخواهیم مقایسه ای با برنامه های مذهبی کشورهای عرب زبان داشته باشیم، هم اکنون کجای راه هستیم؟ معتقد است: در حوزه برنامه سازی بین کشورهای عربی حدودا جزو قوی ترین ها هستیم؛ بالاخره «محفل» یک برنامه سرگرمی ـ مذهبی است و این خیلی مهم می باشد. ما پیش از این برنامه هایی در حوزه مذهبی داشتیم که صرفاً برای مخاطبان مذهبی تولید می شدند ولی اکنون ما برنامه سرگرمی داریم که مذهبی است و می تواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. طبق بررسی هایی که داشتیم و برخی برنامه های این کشورها را دیدیم معتقدم آنها جای کار دارند چون که هنوز آن طور که باید در حوزه کارگردانی ورود پیدا نکرده اند. کارگردانی، حوزه مهمی است؛ شاید دکوراسیون زرق و برقی داشته باشند اما به حوزه تخصصی کارگردانی ورود نکرده اند؛ در حالیکه حوزه کارگردانی است که برنامه را بالا نگه می دارد.


می خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد/ از ابتدا ترکیب خوبی داشتیم
او در ارتباط با انتخاب کارشناسان برنامه «محفل» و این که چرا تغییراتی نداشتند و برنامه را در فصل دوم با همان داوران قبلی ادامه دادند هم بیان نمود: در فصل اول برنامه، ما به ترکیب خوبی رسیدیم بدین منظور تصمیم بر این شد که همان ترکیب را ادامه دهیم. می خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد. بعنوان مثل آقای قاسمیان نقش بحث محتوایی برنامه را دارند، آقای شاکرنژاد نقش جوان قاری بین المللی را دارند، حاج احمد ابوالقاسمی نقش پیشکسوت را دارند. می خواستیم برنامه بین المللی باشد آقایان حسنین و همینطور رضوان درویش که جزو برادران اهل سنت است، به ترتیب از عراق و سوریه حضور دارند را هم دعوت کردیم که این اتفاق نگاه جامعی به برنامه می دهد.


نقدهایی داشتیم که به آنها توجه می کنیم/حضور سلبریتی به رشد برنامه کمک می کند
تهیه کننده «محفل» در رابطه با ی خروجی این برنامه و همینطور مقایسه آن با برنامه هایی که دوره های گذشته به شکل ساده و کلیشه ای روی آنتن می رفت، معتقد است: ما نقدهای فنی هم داشتیم که بر ما وارد شد و دوستان منتقد عنوان کردند که دقت لازم را داشته باشیم و در فصل های بعدی به آنها دقت کنیم و برنامه را توسعه دهیم. این خیلی پیشرفت خوبی است که برنامه های معارفی با پروداکشن بزرگ و کارگردانی به جای سخنرانی های ساده تولید می شوند. در دوره های پیش صرفاً یک کارشناس دعوت می شد به همراه یک مجری و آغاز به گفتگو می کردند. خب؛ این برای توده مخاطب کِسِل کننده شده بود؛ البته برنامه ای مثل «سمت خدا» جای خویش را پیدا کرده است اما اغلب برنامه ها، تکراری و ضعیف بودند و ما نمی خواستیم به سمت آن برنامه ها برویم. برنامه هایی از جنس «ماه عسل» هم که با اجرای آقای علیخانی روی آنتن می رفت بیشتر در حوزه اجتماعی بود و آن هم پیچیدگی های خاص خویش را داشت؛ از طرفی آقای علیخانی خود یک سلبریتی بود و در برنامه هم می توانست از سلبریتی استفاده نماید و این به رشد برنامه می توانست کمک نماید. ولی برنامه «محفل» هم مذهبی اجتماعی است و به نظرم پیچیده تر یک برنامه اجتماعی است. بعنوان مثال قُرائی که به این برنامه آمدند پیش از آن کسی آنها را نمی شناخت و این هنر تیم کارگردانی و سازندگان است که آنها را بالا بیاورند و برنامه را به یک برنامه عامه پسند در این شرایط کشور تبدیل کنند.
گلپایگانی در انتها در رابطه با برنامه هایی که در روزهای رمضان پخش گردید، همچون برنامه «زندگی بعد از زندگی» هم اظهار می کند: برنامه هایی که تولید شدند همچون «زندگی بعد از زندگی» خوب بودند؛ البته ژانر برنامه ها با یکدیگر متفاوت بود. این برنامه هم پژوهش و ساخت خوبی داشت و مبحث آن مرگ و قیامت است اما مبحث برنامه «محفل»، قرآن است.
به قول وی برنامه «محفل» با پایان رمضان تمام می شود و هنوز تصمیمی در خصوص ادامه ساخت آن برای آینده از جانب تلویزیون مطرح نشده است.




منبع:

1403/01/21
11:43:34
5.0 / 5
146
تگهای خبر: تولید , شركت , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
کارت خوب

کارت ویزیت خوب