روایتی از سومین روز المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

روایتی از سومین روز المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران

کارت خوب: اصفهان در سومین روز هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، گروههای فیلمسازی به همراه مربیان خود در محل های فیلمبرداری حاضر شدند. آنها در این روز به ادامه برداشت های سینمایی خود طبق فیلمنامه هایشان ادامه دادند تا با پایان فیلمبرداریف آثار خودرا به مرحله تدوین و صداگذاری برسانند.



بیشترِ گروه ­های فیلم­سازی نوجوانان المپیادی با صرف انرژی و خلاقیت در تعامل با مربی­ های خود توانستند مرحله فیلم­برداری را به انتها برسانند. نوجوانان المپیادی در طول سومین روز، با نحوه فیلم­برداری صحنه ­های خارجی و داخلی، مدیریت صحنه و پشت صحنه و همین طور استفاده بهینه از زمان و امکاناتی که در اختیاردارند، آشنا شدند.

«من موتزارت نیستم»، روایت ساز گم­شده در نقش­ جهان

در ابتدای این روز، گروه ­های یک­ و چهار در میدان نقش­ جهان حاضر شدند تا به ادامه برداشت پلان­ های خارجی مربوط به فیلم نامه هایشان ادامه دهند. گروه یک به مربی­گری لیلی عاج مشغول ساخت فیلم «من موتزارت نیستم» بودند. آنها داستانی را دنبال می­ کردند که در آن دختری نوجوان ساز خودرا به دوستش می­ سپارد تا ساعتی بعد آنرا از او پس بگیرد، اما ساز در بازار مسگرهای نقش­ جهان گم می­ شود و در آخرین صحنه سکانس آخر می­ بینیم که ساز در دست پیرمردی است که مشغول نواختن آنست.

در این روز، برداشت سکانس ­ها به انتها رسید. مربی گروه اظهار داشت: «این فیلم مبتنی بر ۸ سکانس و نود پلان با تمرکز بر معماری بافت تاریخی اصفهان تولید شده است.»

لیلی عاج، نگارش فیلم­نامه و ساخت فیلم را کاری گروهی بیان کرد و افزود: «ایده ساخت فیلم من موتزارت نیستم از میان ایده ­های گوناگون اعضای گروه به ثمر رسید. در این پروسه کوشیدیم تا با تمرکز بر معماری بافت تاریخی اصفهان و هنر موسیقی و گرفتن قسمت ­های مختلفی از ایده ­های متنوع اعضای گروه، به یک ایده واحد برسیم.»

از ایده تا فیلم­برداری این فیلم کوتاه ۳ روز زمان صرف شده است. بچه ­ها در گفتگوهای کوتاه خود اعتقاد داشتند که در این روز به اهمیت زمان بندی در ساخت پلان­ ها و مدیریت فعالیت­ های پشت صحنه، چگونگی کار در محیط و سکانس­ های خارجی، نحوه راهنمایی بازیگر برای ایجاد حس مطلوب و چگونگی برخورد با چالش ­های گوناگون پیش بینی نشده به هنگام فیلم­برداری در صحنه واقف شده ­اند. آنها در این مرحله به اهمیت مذاکره با نابازیگرها نیز واقف شدند.



انیمیشنی به منظور زندگی سیاه و سپید یک کرم

گروه چهار که در قسمت شرقی میدان نقش ­جهان مشغول فعالیت بودند، به پلان­ هایی می ­پرداختند که شخصیت داستانی­شان از محوطه مقابل مجموعه عباسی در خیابان آمادگاه به میدان نقش­ جهان رسیده است. مهدی خرمیان، مربی گروه در ارتباط با تم داستانی این اثر اظهار داشت: «فیلم­نامه این انیمیشن مبتی بر سفر قهرمانی یک کرم افسرده است». اعضای گروه در گفتگوهای خود عنوان کردند که «این شخصیت انیمیشنی به علت نگاه غم­ زده ­ای که به جهان اطراف خود دارد، همه چیز را سیاه ­و سفید می­ بیند و این مساله سبب افسردگی او شده است».

در دو روزِ اول المپیاد، ایده پردازی، نگارش فیلم­نامه و ساخت شخصیت با خمیر انجام شده و هم زمان پلان­ های خارجی نیز برداشت شده است. گروه در همیاری و تعاملی سازنده با یکدیگر، اهتمام در پیشبرد اهداف تعیین شده داشتند و در حین فعالیت، علاوه بر فراگیری مختصات کارگروهی، از اصطلاحات علمی رشته انیمیشن، ساخت شخصیت­ های خمیری و فیلم­برداری آگاه شدند. ایده این انیمیشن، حاصل هم فکری اعضای گروه با هدایت مربی و مبتنی بر باورپذیر بودن تم داستانی به انجام رسیده است.



«جانا» به اصفهان آ تا لذت جان بینی!

گروه پنج به مربی­گری مرتضی ­علی عباس­ میرزایی یکی از گروه ­هایی است که بیشترین محل فیلم­برداری را به خود مختص کرده است. کاخ عالی قاپو، مسجد جامع عتیق، مسجد شیخ زاده، منارجنبان، عمارت چهل ستون و مسجد امام ازجمله مکان ­هایی هستند که به فیلمبرداری این اثر اختصاص داده شده اند. این فیلم روایت دوستیِ دو کودک است که در اماکن تاریخی بدنبال هم می­گ ردند و تمی شاعرانه دارد.

ایده فیلم­نامه این اثر از میان ایده­ های بسیار اعضای گروه، انتخاب و با همفکری فراوان به نگارش درآمده است. در این اثر که به صورتی گردش در بناهای تاریخی برجسته اصفهان از دوره سلجوقیان تا دوره صفوی است، تلاش شده است تا با پرداختن به معماری، تاریخ، زیبایی و شاعرانگی به اهمیت دوستی دو کودک پرداخته ­شود که بدنبال یکدیگر می­ گردند.

گفتگو با اعضای گروه، حاکی از این نکته است که آنها در ایام گذشته با بازدید از اماکن تاریخی و تأمل در فرم ساختاری و زیبایی شناسانه آن، به اهمیت زیبایی و دوستی در غالب هنر هفتم و نزدیک کردن آدم­ ها به یکدیگر به این واسطه پی برده اند.

فیلم کوتاه «جانا» دارای دو بازیگر و هفت سکانس است و در سومین روز فیلم­برداری خود قرار دارد. پیش بینی می­شود زمان این فیلم بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد.

­

فیلمی برای صلح در آرامستان تخت فولاد

گروه سه به مربیگری مریم بحر­العلومی در سومین روز فعالیت خود در آرامستان تاریخی تخت فولاد، فیلم­برداری این اثر را به انتها رساند. این فیلم که بنا بگفته مربی گروه دارای زمان تقریبی ۴ دقیقه است، با دغدغه­ های انسان دوستانه به موضوعی حقوق بشری می ­پردازد. فیلم­نامه این اثر از ایده تا اجرا توسط اعضای گروه نگارش و از میان ایده ­های مختلف انتخاب شده است.

بحرالعلومی می­ گوید: «با توجه به این که تعدادی از ایده ­های بچه ­ها نیاز به زمان و پیش تولید بیشتری داشت، تصمیم گرفتیم تا ایده ­ای را برمبنای زمان بندی المپیاد در نظر بگیریم. به همین خاطر توانستیم با استفاده از بخش ­های متنوع ایده ­های اعضای گروه به فیلم نامه فعلی دست یابیم.» فیلم­برداری این اثر طی دو روز در آرامستان تاریخی تخت فولاد و در آرامگاه حضرت یوشع نبی (ع) از پیامبران قوم بنی اسرائیل انجام شده است. اعضای گروه در گفتگوهای خود با تاکید بر تم انسان دوستانه این اثر، اذعان کردند که با عنایت به شرایطی که برای نوار غزه در کشور فلسطین به وجود آمده است، سعی کردیم تا به صورتی داستان را به یوشع نبی و درخواست شخصیت فیلم از او برای پادرمیانی برای صلح استفاده نمایند.



«مامان نیستش» یا تنها در خانه، قسمت دوم!

گروه دو در سومین روز المپیاد فیلم­سازی نوجوانان ایران، فیلم­برداری این اثر را در خارج از شهر اصفهان و در شهر باغ بهادران به انتها رساند. این گروه که به مربی­گری نادره ترکمانی فعالیت می ­کند، با تمرکز بر فیلمی با یک سکانس و ۳۰ پلان، به موضوعی حساس و جالب توجه در سینمای کودک پرداخته است. در این اثر که تنها یک بازیگر خردسال سه­ساله در آن بازی می­ کند، روایت تنها ماندن یک کودک در خانه به تصویر کشیده شده است.

ترکمانی می ­گوید: « بچه های گروه از بین ۱۱ ایده مختلف به ایده فیلم «مامان نیستش» رسیدند. فیلمی که سرشار از حس مادرانگی است و در آن سعی شده تا بچه­ ها بتوانند از توانایی­ های خود از ایده فیلم­نامه تا مدیریت و اجرای آن از وجه خلاقه هنر خود استفاده کنند».

فیلم­نامه این اثر بگفته اعضای گروه، در یک روز نگارش شده، فیلم­برداری نیز در یک روز انجام شده و در مرحله بعدی به دست تدوین و صداگذاری سپرده خواهد شد.





منبع:

1402/11/02
13:01:37
5.0 / 5
271
تگهای خبر: بازار , پرداخت , تولید , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب