در یك پژوهش بررسی شد

راه تشخیص اخبار جعلی در رسانه ها

راه تشخیص اخبار جعلی در رسانه ها

کارت خوب: پژوهشگران کشور در یک پژوهش دانشگاهی، ابعاد تشخیص اخبار جعلی از اخبار صحیح را بررسی نموده و نیاز به پایگاه های داده ای مناسب در این خصوص را ضروری دانسته اند.


به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، اصطلاح اخبار جعلی، موضوع جدیدی نیست، ولی گفتمان معاصر بخصوص رسانه هایی که پوشش جهانی دارند، اخبار جعلی را بعنوان پست های ویروسی مبتنی بر گزارش های ساختگی تعریف می کنند و مطالعات اخیر نیز خبر جعلی را خبری می دانند که عمده خبر قابل تأیید نبوده و خوانندگان را گمراه می کند یا انگیزه اصلی با پس زمینه سازی در تولید اخبار جعلی است. به طور معمول یک انگیزه مالی و ایدئولوژیک موجب تولید اخبار زرد یا ویروسی می شود که موجب افزایش بازدید یک محتوا شده و درآمد تبلیغاتی بوجود می آورد. موضوع اصلی اینست که به طور معمول افراد، خبر را بعنوان خروجی کار یک روزنامه نگار حرفه ای می بینند که اطلاعاتی مستقل، قابل اعتماد، دقیق و جامع عرضه کرده است.
بگفته پژوهشگران، عنصر اصلی در تعریف روزنامه نگاری، رعایت استاندارد و مسئولیت حرفه ای است که دارای یک موقعیت اثرگذار در جامعه است. پس این روزنامه نگار است که با قضاوت ذهنی خود، اخبار را از منظر اجتماعی ساخته و تصمیم به ویرایش و یا حذف اطلاعات از آن خبر می کند. البته ناگفته نماند که فشارهای بیرونی همچون دولت، ناظرین و آگهی دهندگان نیز می تواند بر این فرآیند تأثیر بگذارد، حال آن که اخبار جعلی به علت گستردگی زیادی که در حیطه های مختلف دارند در هر موضوع بصورت خاص خود تعریف می شوند و بعنوان مثال در حوزه فروش، افرادی برای یک محصول، مواردی را به غلط نوشته تا آن محصول بهتر خریداری شود و یا در حوزه سیاست برای همراهی افکار جمعی، اخباری را به غلط منتشر نموده تا به مقاصد سیاسی خود برسند و تمامی این اخبار شاید دارای نویسنده و منبع مشخصی نباشند.
این موضوعات، دستمایه گروهی از پژوهشگران کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شده است تا در مورد آن مطالعه ای را انجام دهند. آنها در این مطالعه، راه های تشخیص اخبار جعلی در رسانه ها را از دیدگاه متخصصان و حرفه ای های علوم ارتباطات بررسی نموده اند.
این پژوهشگران بدین منظور به مدت ۱۷۲۰ دقیقه و در ۱۵ مصاحبه، نظرات خبرگان حوزه علوم ارتباطات، رسانه و خبررسانی را جمع آوری کرده و با استفاده از روشهای فنی آماری، این داده ها را تحلیل و بررسی کرده اند.
نتایج بررسی های این پژوهش نشان داد که تشخیص اخبار جعلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ایران بیش از هر چیز نیاز به تشکیل پایگاه داده ای جهت مقایسه و الگوبرداری شیوه های نگارش خبر جعلی و تشخیص آن دارد و باید پژوهش های بیشتری درزمینه تحلیل محتوا به زبان فارسی صورت گرفته تا درک بهتری از الگوهای نوشتاری خبر جعلی به زبان فارسی به دست آید.
بگفته کریم شعبانی، پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم و همکارانش در این تحقیق، «طبق ارزیابی های ما، مشخص شد که اولویت اول نیاز کشور ایران به وجود آوردن پایگاه داده های معتبر در راستای مقایسه و تشخیص خبر جعلی بوده و بدون مقایسه با پایگاه داده، هیچ الگوریتم یادگیری ماشین و دیگر الگوریتم ها قابلیت تشخیص خبر جعلی را از واقعی نخواهند داشت».
آنها می گویند: «در اصل سازوکار تمامی الگوریتم ها برای تشخیص اخبار جعلی، مبتنی بر مقایسه یک خبر با خبرهای جعلی و همین طور خبرهای درست بوده و به عناصر زبانی نیز وابسته است. اگر پایگاه داده وجود نداشته باشد تا بتوان با استناد به آن خبرهای جعلی را نسبت به واقعی و بطورمثال زبان فارسی مقایسه کرد، در نتیجه نمی توان خبر جعلی را نیز تشخیص داد».
بر طبق این نتایج، حتما باید متخصصان بسیاری در این عرصه پژوهش خودرا متمرکز کرده و پژوهش های گسترده تری را انجام دهند.
به بیان شعبانی و همکارانش، «یکی از کمبودهایی که در این پژوهش به چشم آمد، نیز همین کمبود متخصص در حوزه تشخیص خبر جعلی و کمبود دانش نظری و پژوهش در این عرصه بوده است، برای اینکه تحلیل و تشخیص، وابستگی زیادی به زبان و فرهنگ هر کشور دارد».
این نتایج علمی پژوهشی را فصلنامه «مطالعات رسانه های نوین» وابسته به دانشگاه علّامه طباطبائی منتشر نموده است.




منبع:

1402/05/15
13:49:24
5.0 / 5
263
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تبلیغات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب