دبیر علمی هفتمین كنگره متخصصان علوم اطلاعات تاكید كرد

ورودی دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید

ورودی دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید

به گزارش کارت خوب، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با اشاره به اینکه ورودی های کارساز برای دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید، تصریح کرد: برای برترین های کنکور امکان انتخاب اختیاری دانشگاه محل تحصیل وجود دارد، اما سازوکاری برای امتیازدهی به استعدادهای کارآفرینی تعریف نشده است.



به گزارش کارت خوب به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسن زاده، دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه ای دانش بنیان» با اشاره به اینکه این کنگره با موضوع محوری «کارآفرینی دانش بنیان» یک نقطه عطف است، ابراز امیدواری کرد که این مساله نویدبخش تغییری اساسی در راستای گیری ها در حوزه برنامه ریزی، آموزش و پژوهش در رشته های مختلف خصوصاً علوم اطلاعات باشد.

وی با اشاره به تغییرات و سیر تکاملی نظام دانشگاهی برای همگام شدن با نیازهای بنیادین و روزمره جوامع، اظهار داشت: دانشگاه های نسل اول آموزش محور به دانشگاه های نسل دوم پژوهش گرا تغییر رویکرد داده و با گذشت زمان با مفهوم کارآفرینی آشنا شدند. این دانشگاه ها به دانشگاه های نسل سوم معروف هستند.

حسن زاده دانشگاه کارآفرین را میانجی و نقطه اتصال دو نسل پیشین و دو نسل بعدی دانشگاه ها یعنی دانشگاه های اجتماعی و دانشگاه های فراجهانی (متاورسیتی) دانست و افزود: دانشگاه های کارآفرین بیش از آن که به محفوظات و برنامه های گذشته نگر توجه نمایند، به نوآوری و پرورش نیروی انسانی خلاّق گرایش دارند.

وی اشاره کرد: نسل جدید مقرر است در عصر جدید و آینده ای متحول ایفای نقش کنند و با چالش های نوین عصر هوش مصنوعی، جهان به هم پیوسته و تغییرات شتابان ارتباط برقرار کنند. همین موضوع مسئولیت دانشگاه ها را سنگین تر از قبل کرده و برنامه ریزی و اجرا برای همگامی با تحولاتِ نوین را بسیار دشوار کرده است.

رییس پژوهشگاه ایرانداک ضمن بیان این که آموختن آموخته ها که سالیان متمادی در دانشگاه ها رایج بوده است، تنها قسمتی از برنامه های دانشگاه های نسل نوین خواهد بود، اظهار داشت: آموختنِ آموختن، ساختن و تعالی با اهمیت ترین سرخط برنامه های دانشگاه کارآفرین است.

وی افزود: در دانشگاه کارآفرین همگامی با تحولات وظیفه ای سنگین اما لازم است که مدیران، مدرسان و فراگیران موظف به انجام آن هستند. دانشگاه کارآفرین، نقطه اتصال نیازمندی های صنعت ۵.۰ و جامعه ۵.۰ به فضاهای دانش اندوزی و دانش ورزی است. (صنعت ۵.۰ اشاره به انقلاب صنعتی پنجم دارد)

دبیر علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، اظهار داشت: مفاهیمی مانند کارگزاران دانش، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، کارآفرینی و نوآوری، هسته های فناوری، ناحیه های نوآوری و نظایر آن کلیدواژه هایی برای تولید ادبیاتی متفاوت هستند که قبل از نسل سوم در دانشگاه ها مسبوق به سابقه نبوده است. این که برنامه های آموزشی دانشگاه ها در جهان و همین طور در ایران تا چه اندازه با این ادبیات همخوان و همگام شده اند، پرسشی است که پاسخ دقیق به آن نیازمند بررسی دقیق میدانی است. اما پاسخ اجمالی احتمالاً حکایت از ناهمگامی و نیاز به تلاش فوری دارد تا از همگامی دانشگاه نسل پنجم با جامعه و صنعت ۵.۰ اطمینان حاصل شود.

حسن زاده با اشاره به تغییرات نسلی دانشگاه ها، اظهار داشت: همزمان با تغییرات نسلی در دانشگاه ها، صنعت و جامعه دو تغییر اساسی رخ داده است. نخست، فرصت های شغلی فراتر از مشاغل سنتی (استخدام-محور) به سرعت بالا رفته است. دوم، پروفایل شایستگی مورد نیاز برای ایجاد مشاغل یا اختیار کردن آنها به شدت تغییر کرده است.

وی اشاره کرد: در این شرایط دیگر، مدارک دانشگاهی تنها تضمین کننده اشتغال نیست. از درهمکرد تغییرات اساسی در «بازار کار» و «شایستگی های نیروی انسانی»، مفهوم کارآفرینی دانش بنیان شکل گرفته است.

حسن زاده، کارآفرینی دانش بنیان را نقطه اتصال فرصت های مختلف برای تبدیل دارایی های دانشی به ثروت دانست و افزود: چنانچه تا حالا آموخته ها و گواهی های دانشگاهی تضمین کننده اشتغال و درآمد بوده است؛ از این پس، شایستگی نوآوری و کاربست عملی دانش تعیین کننده موفقیت دانش آموختگان و نیروی انسانی در حضور موفق در بازار کار و جامعه در نظر گرفته می شود.

رییس پژوهشگاه ایرانداک اشاره کرد: آماده کردن دانشجویان، دانش آموختگان و نسل جوان و توانمندسازی مناسب آنان در نهایت به ارتقای جایگاه کشور در اقتصاد دانش بنیان خواهند انجامید. این امر نیازمند توجه جدی و تحولی به ساختار نهادی، محتوای پیشران ها و جهت گیری های ارزیابی و مشوق ها است.

وی به فاکتورهای در رابطه با نوآوری اشاره نمود و افزود: تحلیل جایگاه کشور در رتبه بندی های جهانی مانند «شاخص جهانی نوآوری»، «رقابت پذیری جهانی استعداد»، «آمادگی دیجیتال» و نظایر آن نشان دهنده وضعیت مناسب کشورمان در فاکتورهای مربوط به دانش و دارایی های دانشی است، اما در بخش مربوط به نهادسازی، تقنین و تجاری سازی خصوصاً در شاخص هایی مانند سهولت و پیشرفتگی کسب وکار با چالش های جدی روبه رو هستیم.

حسن زاده با اعلان اینکه تحلیل دقیق این وضعیت بصورت مستمر توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) انجام و به مراجع مربوطه عرضه می شود، اظهار داشت: یافته مختصر و مفید این تحلیل ها این است که برای ارتقای کارآفرینی دانش بنیان لازم است تغییراتی عاجل در بخش آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، تسهیل قوانین و مقررات کسب وکار، صیانت از دارایی های دانشی، تسهیل جریان دانش و نوآوری، پشتیبانی از سازوکارهای جمع سپاری، تقویت خوشه های نوآوری معطوف به کسب وکار، بازتعریف رسالت آموزش عالی و نظایر آن صورت گیرد.

وی افزود: حالا که برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور درحال نهایی سازی است، توجه به این سرفصل ها می تواند زمینه را برای متناسب سازی جایگاه کشور و شکوفایی اقتصادی و فناوری فراهم آورد. برای ترویج کارآفرینی دانش بنیان لازم است که پیگیری این مفهوم از دانشگاه به مدارس تعمیم داده شود.

دبیر علمی کنگره با اعلان اینکه دوره دانشگاه به سبب مشغله های مختلف دانشجویان و دانش آموختگان برای فهم، پیاده سازی و اقدام در حوزه کارآفرینی بسیار دیر است، اظهار داشت: تغییر در ارزیابی های ورود به دانشگاه از کنکور و پرسش های تستی به استعدادیابی های کیفی کارآفرینانه می تواند خانواده ها را برای سرمایه گذاری در کارآفرینی دانش بنیان تشویق کند؛ همان کاری که امروز برای موفقیت در کنکور به انجام می رسد.

رئیس پژوهشگاه ایرانداک با اعلان اینکه ورودی های کارساز برای دانشگاه کارآفرین نمی تواند از کلاس های کنکور بیرون بیاید، اشاره کرد: برای بالاترین های کنکور امکان انتخاب اختیاری دانشگاه محل تحصیل وجود دارد، اما سازوکاری برای امتیازدهی به استعدادهای کارآفرینی تعریف نشده است. پس لازم است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت آموزش و پرورش؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مرتبط همکاریهای ملی برای پیوند آموزش های عمومی با آموزش های دانشگاهی و حرفه ای در قالب «امتیاز ملی استعدادهای کارآفرینی» شکل بگیرد.

وی اشاره کرد: چنین امتیازی سبب می شود، سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی عمومی سازی شده و به خانواده ها تعمیم یابد و خودِ این اقدام، قسمتی از اقدامات مربوط به جمع سپاری برای کارآفرینی دانش بنیان است.

حسن زاده به موضوعات نوین پیش روی سیاستگذاران اشاره نمود و اظهار داشت: امروزه مسائلی کلان مانند اشتغال مولد دانش آموختگان دانشگاهی و بسترسازی برای نسل نوین نوآور، جانمایی فرهنگ کارآفرینی فناورانه در عصر رسانه های اجتماعی، سازوکارهای ارزیابی و ارزشیابی علم و فناوری در عصر نوین، تامین پیشرفته مالی پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه کارآفرینی دانش بنیان، ارزش آفرینی از دارایی های علمی و فرهنگی، هم آفرینیِ خلاق بر بستر فناوری های نوظهور و غیره پیش روی سیاستگذاران و برنامه ریزان علم، فناوری و نوآوری قرار دارد.

وی اضافه کرد: این که چگونه با این مسائل روبرو شویم، چگونه از سرمایه های انسانی، ساختاری، ارتباطی و فرهنگی برای ترویج و تقویت کارآفرینی دانش بنیان استفاده کنیم؛ چه شکلی از تقسیم کار و همکاری فرابخشی برای تسریع و تسهیل روند رشد و پیشرفت کشور مناسب است؛ چگونه پتانسیل های نهفته و آشکار دانشکارانی مانند متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی، مراکز اطلاعات و کتابخانه ها می تواند فعالسازی شود؟ این مسائل به عنوان پرسش های اساسی پیش روی اتاق فکر کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات قرار گرفته است.

دبیره علمی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات خاطر نشان مرد: هرچند این کنگره به مدت دو روز در ایام ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت برگزار می شود؛ اما در طول یک سال قبل ده ها پیش نشست با هماهنگی دبیران و با حضور اندیشمندان و مخاطبان بصورت برخط برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در ایام کنگره نیز علاوه بر افتتاحیه با حضور مقامات و صاحبنظران، ۱۷ پنل تخصصی با حضور اندیشمندان، دست اندرکاران و صاحبان تجربیات عملی در عرصه کارآفرینی دانش بنیان برنامه ریزی شده است. علاوه بر آن برگزاری سخنرانی های انگیزشی و نشست های تجزیه و تحلیل مسائل نیز زمینه را برای آغازی لایتناهی برای ایفای نقش مؤثر در کارآفرینی دانش بنیان فراهم آورده است.




1402/02/31
01:42:20
5.0 / 5
351
تگهای خبر: آموزش , استخدام , اشتغال , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب