در گفت وگو با كارت خوب؛

آرش تاج تهرانی: دلیل انتخاب تعدادی از نقش هایم در تلویزیون امرار معاش بود

آرش تاج تهرانی: دلیل انتخاب تعدادی از نقش هایم در تلویزیون امرار معاش بود

بازیگر فیلم سینمایی «دست شیطان» اظهار داشت: در کارهای تلویزیونی برخی کارهایی که انجام داده ام دلخواهم نبوده اما برای امرار معاش ناگزیر از انجام آن شده ام.


آرش تاج تهرانی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح عدم حضور یک دهه ای خود در سینما اظهار داشت: حضورم کمرنگ شد چونکه سینما عوض شد و آن سینمایی که من دوست داشتم نبود؛ سینمایی که من در آن بتوانم کار و شغلم و تحصیلاتم را ارائه کنم نبود و بیشتر ظرفی بود که مظروفش کارهای آبکی بود. بنا بر این ترجیح می دادم سابقه قبلی ام را خراب نکنم. نیازی نمی دیدم که در این فضا حضور داشته باشم و ترجیح دادم کارنامه کاری ام با همان آثار سینمایی قبلی بماند.
این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به این پرسش که سینمای مطلوبش چگونه سینمایی است، گفت: اینکه اسکلتی درست و حسابی برقرار باشد و قصه ها قابل فهم و منطقی باشند؛ فیلم و قصه ای که بیننده پسند باشد نه اینکه آنرا بزک کرده و به مدد زیورآلات آنرا قابل توجه نمایند.
وی افزود: کارهای برجسته ای در کارنامه دارم؛ دست شیطان (حسین زندباف ۱۳۶۰)، پلاک (ابراهیم قاضی زاده ۱۳۶۴)، رنجر (احمد مرادپور ۱۳۸۷) یا ترن (امیر قویدل ۱۳۶۶) همچون این آثار هستند که فیلم های شاخص دهه ۶۰ و ۷۰ من هستند که نمی خواهم خراب شود. همین امروز اگر فیلم سینمایی دست شیطان اکران شود کل فروش را می گیرد.
مشکل اصلی و ابتدایی سینما فیلمنامه هاست
بازیگر فیلم سینمایی سفر سنگ (مسعود کیمیایی ۱۳۵۶) در توضیح علت تنزل تولیدات سینمایی گفت: از سویی عده ای از سینماگران به ویژه کارگردانان حرفه ای کنار گذاشته شدند؛ از دیگر سو فیلم هایی تولید شد که به لحاظ فروش توقع و خواسته تهیه کننده را محقق نکرد و در نهایت رشته امور دست عده ای تازه به دوران رسیده افتاد که حرمت سینما را لوث کردند.
تاج تهرانی در توضیح علت عدم اقبال آثار در میان مردم اظهار داشت: مشکل اصلی و ابتدایی سینما فیلمنامه هاست که سوژه مفیدی که درد جامعه را منعکس کند و جامعه پسند باشد، ندارد. تعدادی از کارگردانان جدید حتی لنز دوربین را نمی شناسند؛ چطور میتوان از ایشان انتظار خروجی خوب داشت؟
وی اضافه کرد: به من پیشنهاد ساخت فیلم شده است اما این کار را نکرده و نمی کنم چونکه این کار، کاری تخصصی است و کار من نیست. من بازیگرم و درس بازیگری خوانده ام اما خیلی از چنین پیشنهاداتی نمی گذرند.
سکانسی از فیلم دست شیطان (۱۳۶۰) تاثیر اقتصاد بر مصرف فرهنگی شدید است
بازیگر فیلم سینمایی لژیون (سیدضیاالدین دری ۱۳۷۷) با اشاره به تاثیر اقتصاد بر مصرف فرهنگی بیان کرد: قیمت بلیت در سال جدید گران شده و این قیمت دگربار موجب خالی شدن سالن های سینما شده است چونکه چنین رقمی برای یک خانواده بطورمثال ۵ نفره اصلا مقرون به صرفه نیست بنا بر این بار دیگر (پس از دوسال شرایط کرونا و خالی بودن سینماها) از تعداد سینماروها کم می شود.
وی اضافه کرد: این وضعیت ابعاد دیگری هم دارد چنانچه شاهدیم که در این شرایط اقتصادی کسی جرات ندارد برای تولید یک فیلم سرمایه بگذارد؛ حسین فرح بخش یکی از تهیه کنندگان قدر سینمای ایران است که قبل از این دست کم سالی دو فیلم می ساخت اما امروز می بینیم که دوسالی هست که کار نمی کند.
آرش تاج تهرانی، مهتاب کرامتی در فیلم مردی از جنس بلور (۱۳۷۷) «خداداد» برای تامین هزینه زندگی شب عیدم بود
هنرپیشه مجموعه تلویزیونی کوچک جنگلی (بهروز افخمی ۱۳۶۳) در توضیح اهمیت معیشت بر انتخاب کارها، تصریح کرد: در کارهای تلویزیونی ام برخی کارهایی که انجام داده ام دلخواهم نبوده اما برای امرارمعاش ناگزیر از انجام آن شده ام و برخی دیگر باب میلم بوده و اتفاقا همین کارها هستند که در رزومه و کارنامه کاری ام متبلور شده اند و مشخص است که این کارها را از جان و دل انجام داده ام.
وی با اشاره به شیوه انتخاب نقش خود بیان کرد: تعدادی از کاراکترها در من هست و تنها نیاز است که آنرا برجسته کنم ولی کارهای دیگر نه.
بازیگر سریال تلویزیونی خداداد (علی غفاری ۱۴۰۰) با اشاره به سبب حضور خود در این مجموعه بعد از دوسال عدم فعالیت، اظهار داشت: خداداد را فقط برای تامین هزینه زندگی شب عیدم انجام دادم.
تاج تهرانی که سابقه حضور در یک اثر شبکه نمایش خانگی (هم گناه، مصطفی کیایی ۱۳۹۸) را دارد، در پاسخ به این پرسش که این رسانه را چگونه می بیند، بیان کرد: ارتباط زیادی با این شبکه نداشته ام اما معتقدم کارهای ضعیفی را پخش می کند. به سفارش دوستان که تعدادی از این آثار را معرفی می کنند، تکه ها و قسمتی از این تولیدات را می بینم که دلخواه من نیست.
شبکه نمایش خانگی سلیقه ام نیست
بازیگر مجموعه تلویزیونی برادرجان (محمدرضا آهنج ۱۳۹۸) افزود: نه اینکه من خیلی خبره باشم اما شبکه نمایش خانگی سلیقه ام نیست. من هنوز درس می خوانم و نمی توانم بگویم فارغ التحصیل بازیگری هستم چونکه هنوز یاد می گیرم. بنا بر این فیلم های امریکایی و فرانسوی را می بینم و از آنان یاد می گیرم.
این هنرمند پیشکسوت در توضیح علت ضعف تولیدات در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: با اهمیت ترین ضعف این رسانه از هم گسیختگی روال کار و کارگردانان تازه کار است که تصور می کنند هرقصه ای مناسب بیننده هست. بر این اساس هر قصه ای را به تصویر می کشند و متاسفانه خوب هم از آب درنمی آورند. نمایش خانگی همه را راضی نمی کند اما عده ای دوست دارند و دنبالش می کنند.
وی در توضیح وضعیت تلویزیون هم اظهار داشت: این روزها وضعیت تلویزیون راضی کننده نیست و گلایه از بی محتوایی تولیدات سریالی یکی از با اهمیت ترین شکایت هاست.
تارج تهرانی در پاسخ به این پرسش که این روزها مشغول چه کاری است، اشاره کرد: این روزها بیشتر کتاب می خوانم و فیلم میبینم. دو سالی هست که کار نمی کنم و تلاش می کنم سلامت باشم.


به گزارش کارت خوب به نقل از خبرگزاری ایرنا، آرش (فتح الله) تاج تهرانی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۴۳ به دانشکده هنرهای دراماتیک راه پیدا کرد. در سال ۱۳۴۷–۱۳۴۸ در دو رشتهٔ بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد و فعالیت تلویزیونی و سینمایی را شروع کرد.
تارج تهرانی در سریال های پهلوانان، داستان های جاوید ادب ایران، سرداران استقلال، سرزمین من و نقابداران، به سمت افتخار، دل های شاد، آنتونی شرلی، همسفران، روز به یادماندنی و مسیح منجی و به دنبال آنها در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ایفای نقش نموده است.
وی هم چنین در چندین سریال همچون سریال سالهای بی پناهی به عنوان کارگردان هنری به ایفای نقش پرداخت.

1401/05/15
09:56:36
5.0 / 5
231
تگهای خبر: اقتصاد , پرداخت , تولید , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
کارت خوب

کارت ویزیت خوب