گزارش كارت خوب

پالرمو و CFT چگونه به عنوان بازوی خزانه داری آمریكا عمل می كنند؟

پالرمو و CFT چگونه به عنوان بازوی خزانه داری آمریكا عمل می كنند؟

كارت خوب: یكی از اسناد به دست آمده از صورت جلسات استماع كنگره آمریكا نشان میدهد آمریكا بوسیله FATF به اطلاعات مالی ایران دسترسی پیدا می كند.


به گزارش كارت خوب به نقل از مهر، در یكی از اسناد به دست آمده از صورت جلسات استماع كنگره آمریكا در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) ابعاد تازه ای از استفاده ابزاری آمریكا از FATF جهت شناسایی راه های دور زدن تحریم ایران بیان شده است. در این گزارش كه با عنوان «به حداقل رساندن خطرات احتمالی ایران؛ چشم اندازهای اجرایی در زمینه های اقتصادی، تحریم ها و سایر گزینه های سیاستی ایالات متحده» به تاریخ ۶ اكتبر ۲۰۰۹ (۱۴ مهر ۱۳۸۸) انتشار یافته است، استوارت لوی، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریكا در زمان دولت اوباما طی جلسه ای در كمیته بانكداری، مسكن و امور شهری، درباره اقدامات تحریمی وزارت خزانه داری آمریكا مقابل ایران توضیحاتی داده است. در صفحه ۶۶ این گزارش، سناتور ویتر پرسیده است: «چه گام هایی برای جلوگیری از اقدامات نهادها و دولت های خارجی كه به ایران جهت دور زدن تحریم ها كمك می كنند، برداشته شده است؟» استوارت لوی در پاسخ به این پرسش می گوید: «وزارت خزانه داری و امور خارجه، برخی اقدامات داخلی را مقابل بانك ها، اشخاص و نهادهایی كه در كارهای غیرقانونی ایران همكاری داشته اند، انجام داده اند. ما همین طور اقداماتی را مقابل شركت های تابعه بانك هایی كه هدف گذاری كرده ایم انجام داده ایم. بعنوان مثال ما در ۲۲ اكتبر ۲۰۰۸، بانك دسارولو ونزوئلا را به سبب آنكه تحت مالكیت بانك توسعه صادرات ایران بود یا تحت كنترل آن بوده و یا برای این بانك فعالیت می كرده، بعنوان یكی از زیر مجموعه های بانك توسعه صادرات ایران (EDBI) در نظر گرفته و تحت فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ (EO) قرار دادیم. اخیراً نیز در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ ما بانك First East Export Bank (FEEB) را بعنوان یكی از زیرمجموعه های بانك ملت در مالزی تشخیص داده و تحت دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ (EO) قرار دادیم كه دلیل آن نیز تملك یا كنترل بانك ملت بر این بانك بود. ایشان سپس می گوید: «علاوه بر اقدامات رسمی انجام شده، وزارت خزانه داری نیز بطور دو جانبه با دولت های همسو و بخش خصوصی در سراسر جهان تلاش نموده است اطلاعات مربوط به رفتار غیرقانونی و فریبكارانه ایران را به اشتراك بگذارد. در این راستا ایالات متحده بطور فعالانه در اطلاع رسانی به دولت های میزبان عمل كرده و به درخواست كمك آنها در مختل كردن این فعالیت ها كمك كرده است.» وی سپس به FATF و نقش آن در دسترسی به اطلاعات مالی ایران اشاره كرده و می گوید: «ما برای ایجاد آگاهی درباره ریسك های ناشی از كارهای فریبنده ایران و فقدان شفافیت در سازوكار ضدپولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران، بوسیله گروه ویژه اقدام مالی (FATF) عمل می نماییم. در اكتبر ۲۰۰۹، FATF هفتمین بیانیه خودرا در رابطه با ایران منتشر نمود و در آن از اعضای خود خواست جهت محافظت از بخش های مالی خود از ریسك های مربوط به ایران، اقدامات مقابله ای مؤثری را مقابل ایران به كار بندند.» این اظهارات در كنار دیگر سخنان صریح مقامات آمریكایی حاوی یك پیام كلیدی است و آن اینكه FATF ابزاری است كه آمریكا از آن برای شناسایی افراد و مؤسسات مالی فعال در زمینه دور زدن تحریم ها استفاده می نماید. اما چگونه همكاری ایران با FATF سبب می شود آمریكا به اطلاعات مالی ایران دست یافته و راه های دور زدن تحریم ها را ببندد؟ كنوانسیون های CFT و پالرمو؛ هسته اصلی برنامه اقدام FATF برخی حامیان FATF چنین وانمود می كنند كه رعایت استانداردهای FATF و اجرای همه بندهای برنامه اقدام توسط ایران، برای مبارزه با پولشویی در داخل كشور لزوم دارد. این در حالیست كه از مدت ها پیش بسترهای قانونی و زیرساختی مبارزه با پولشویی در سطح ملی در كشور به وجود آمده است. مثلاً قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در سال ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و بخشنامه های اجرایی آن نیز از طرف دولت به نهادهای مسئول دراین زمینه ابلاغ گردیده است. آنچه برای FATF حائز اهمیت می باشد و عمده فشارهای این نهاد نیز به این جهت بر ایران وارد می شود، ایجاد زیرساختی است كه امكان به اشتراك گذاری اطلاعات مالی را در سطح بین المللی فراهم آورد. تمام تاكید مقامات آمریكایی بر همكاری ایران با FATF نیز در امتداد همین هدف انجام می شود. برای اینكه تا زمانی كه آمریكا به اطلاعات تراكنش های مالی ایران دسترسی نداشته باشد، نمی تواند مانع انجام مبادلات مالی بین طرف های ایرانی و خارجی شود و عملاً تیغ تحریم ها كند خواهد شد. با نگاهی دقیق تر به برنامه اقدام ایران می بینیم كه مهم ترین خواسته FATF كه تضمین می نماید اطلاعات تراكنش های مالی فعالان اقتصادی ایران برای طرف های خارجی افشا شود، پیوستن به دو كنوانسیون CFT و پالرمو است. برمبنای ماده ۳ كنوانسیون پالرمو، تلاش ایران برای دور زدن تحریم های آمریكا كه معمولاً بوسیله شبكه ای از شركت ها صورت می گیرد مصداق جرم سازمان یافته فراملی است. ماده ۷ این كنوانسیون نیز به تدابیری اشاره دارد كه كشورهای عضو متعهد می شوند برای مبارزه با پولشوئی انجام دهند. همچون این تدابیر، رعایت الزامات مربوط به شناسایی مشتری، حفظ سوابق و گزارش تراكنش های مشكوك است! این بدین معناست كه با پیوستن ایران به كنوانسیون پالرمو، عملاً ایران متعهد می شود اطلاعات مالی افراد و نهادهای در رابطه با دور زدن تحریم ها را در صورت درخواست طرف های خارجی افشا كند! از طرف دیگر سپاه پاسداران كه به تصریح وزیر بهداشت، نقش جدی در دور زدن تحریم های آمریكا دارد، مدت هاست در فهرست سازمان ها و گروه های تروریستی وزارت خارجه و خزانه داری آمریكا قرار دارد. بر این اساس با پیوستن ایران به كنوانسیون CFT ایران متعهد می شود اطلاعات مالی افراد و مجموعه های وابسته به سپاه را كه مشكوك به تامین مالی تروریسم هستند(!) در صورت درخواست هر یك از كشورهای عضو، افشا كند! این مساله نیز بطور مستقیم تأثیر خودرا بر معیشت مردم خواهد گذاشت. به سبب اهمیتی كه پیوستن ایران به دو كنوانسیون CFT و پالرمو برای آمریكا دارد، شاهد می باشیم با اینكه هنوز برخی اقدامات ایران در اجرای برنامه اقدام نتوانسته است رضایت FATF را جلب نماید، با این وجود این نهاد در بیانیه اخیر خود تهدید كرده است در صورتیكه ایران تا فوریه ۲۰۲۰ به دو كنوانسیون CFT و پالرمو نپیوندد، ایران را به فهرست كشورهای اقدام مقابله ای برخواهد گرداند! این مساله به خوبی نشان میدهد هسته اصلی برنامه اقدام ایران، پیوستن به این دو كنوانسیون است. براین اساس، انتظار می رود اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر چه زودتر لایحه الحاق ایران به كنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را رد كنند و پاسخی قاطع به دشمنیِ آمریكا در جنگ اقتصادی دهند.


منبع:

1398/10/28
14:52:45
5.0 / 5
2719
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
کارت خوب

کارت ویزیت خوب