احیاء جاده ابریشم راهی برای اصلاح اقتصاد جهانی

احیاء جاده ابریشم راهی برای اصلاح اقتصاد جهانی

كارت خوب: سال ۲۰۱۳ میلادی، شی جین پینگ رییس جمهور چین در دیدار خود از قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت كمربند اقتصادی جاده ابریشم و ساخت راه ابریشم دریایی در قرین بیست و یكم را بیان نمود.


به گزارش كارت خوب به نقل از رادیو بین المللی چین، سال ۲۰۱۳ میلادی، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در جریان دیدار خود از قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت «كمربند اقتصادی جاده ابریشم» و ساخت «راه ابریشم دریایی در قرین بیست و یكم» را بیان نمود. اخیرا، به مناسبت پنجمین سالگرد اجرای طرح یك كمربند و یك جاده، شی جین پینگ در شهر پكن گفت، كمربند و جاده با تغییرات نظام مدیریت جهانی منطبق و نشانگر مفهوم جامعه با سرنوشت مشترك بشری است و چاره ای جدید برای اصلاح نظام مدیریت جهانی به شمار می آید.سخنان شی جین پینگ به روشنی اهمیت واقعی و تاریخی پیشنهاد «یك كمربند-یك جاده» را تشریح می‎كند. یعنی، این پیشنهاد نه تنها به توسعه همكاری اقتصادی چین و كشورهای جهان كمك كرده بلكه روند اصلاحات مكانیسم مدیریت جهان و تولید جامعه ای با سرنوشت مشترك بشری را به پیش سوق خواهد دهد. در واقع، پنج سال قبل در زمان اوایل مطرح شدن پیشنهاد ساخت «یك كمربند-یك جاده»، مردم جهان نیروی بالقوه و ارزش این برنامه را نمی‎شناختند. اما امروزه، بیش از ۱۰۰ كشور و سازمان بین المللی به صورت فعال از این برنامه حمایت كرده و در آن حضور دارند. میزان روابط تجاری چین و كشورهای «یك كمربند-یك جاده» به بیش از ۵۰۰۰ میلیارد دلار رسیده و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این امور هم از ۶۰ میلیارد دلار فراتر رفته كه بیش از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی را در اختیار این كشورها گذاشته است.پیشنهاد ساخت مشترك «یك كمربند-یك جاده» در قطعنامه های مجمع سازمان ملل و شورای امنیت هم ثبت شده و مورد قبول گسترده جامعه بین المللی قرار گرفته است.مارتین ژاك، پرفوسور دانشگاه كمبریج انگلستان اظهار داشت كه چین توجه كشورهای جهان را به خود جلب كرده چون كه این كشورها یك «امكان جدید» را از چین پیدا كرده‎اند. این «امكان جدید» یعنی پیشنهاد ساخت «یك كمربند-یك جاده» دیدگاهی جدید بر مبنای « مشورت، سازندگی و بهره برداری مشترك» در قبال اصلاحات نظام مدیریت جهان را عرضه داده است. هم اكنون، اصطكاك تجاری و افزایش تعرفه بیش از پیش شدت گرفته و روند جهانی شدن اقتصاد و نظام چند جانبه را هم با مشكلاتی روبه رو كرده است. دیدگاه های مدیریت سنتی دیگر تقاضای تغییرات نظامی سیاسی و اقتصادی جهان را برآورده نخواهد كرد و بشر باید به كجا برود و چاره چیست؟ شاید از این دیدگاه «مشورت، سازندگی و بهره برداری مشترك» می تواند پاسخ این پرسش را پیدا كند.مشورت مشترك یعنی با گفتگو و مذاكرات همه طرف‎ها مسائل حل شود و چنین چیزی به صورت كلی هویت مدیریت جهان مدرن یعنی «برابری» را نشان داده است. چین پیشنهاد ساخت مشترك «یك كمربند-یك جاده» را مطرح كرده و بر اصول مشورت مشترك در آن تاكید كرده و به تاسیس بانك سرمایه گذاری آسیا و صندوق جاده ابریشم پرداخته است، همه این كارها برای این است كه بر مبنای احترام كامل به درخواست های توسعه كشورهای حاشیه كمربند و جاده، یك مسیر توسعه مورد قبول طرف‎های مختلف را پیدا كند تا همه كشورها با حق ابراز نظر و حمایت برابر از توسعه برخوردار شوند.ساخت مشترك یعنی همه در فرایند ساختن شركت می كنند كه مفهوم مدیریت جهانی یا مدیریت باز را نشان می‎دهد. در ۵ سال گذشته، پیشنهاد یك كمربند و یك جاده در راه تجربه هرچند كه با شك و تردید غربی‎ها مواجه گردید، ولی دستاوردهای این روند تایید می كند یك كمربند و یك جاده تنها یك باشگاه برای اعضا نیست، بلكه یك گروه دوستانه است كه از شركت همه استقبال می كند. پیوند این پیشنهاد با ائتلاف اقتصادی اروپا و آسیای روسیه، برنامه‎های آ سه آن، دورنمای ۲۰۳۰ عربستان سعودی و برنامه سرمایه گذاری اروپا و همراه با پروژه های مهم مانند خط آهن بین چین و اروپا، خط لوله انتقال نفت بین چین و میانمار، علاوه بر سودآورد بودن برای چین و كشورهای دیگر حاضر در این برنامه‎ها، با سود واقعی برای مردم كشورهای واقع در این مسیر همراه بوده است. همانطور كه شی جین پینگ رییس جمهوری چین تاكید كرده بود، تولید مشترك یك كمربند و یك جاده، یك پیشنهاد همكاری اقتصادی می باشد و نه یك ائتلاف سیاسی و نظامی.بهره برداری مشترك به معنای بهره برداری همه طرف‎ها از نتایج توسعه است كه مفهوم مدیریت جهانی بر مبنای بهره برداری مشترك را نشان داده است. شی جین پینگ بعنوان رئیس جمهوری خلق چین بارها گفته بود كه هرچند كه تولید مشترك یك كمربند و یك جاده توسط چین مطرح گردیده است، ولی فرصت ها و نتایج آن متعلق به تمام جهان است. شی جین پینگ در سخنرانی اخیر خود تاكید كرد، باید ضمن پیشبرد تولید مشترك یك كمربند و یك جاده، با عنایت به پروژه های مربوط به بهبود زندگی مردم محلی، سود واقعی برای آن‎ها تولید نماییم و این موضع نشان از دوری گزیدن از تفكر بازی مجموع صفر دارد.ظرف ۵ سال گذشته، تولید یك كمربند و یك جاده نه تنها به همكاری اقتصادی جهان بلكه به یافتن یك نظام مفید برای مدیریت جهان هم كمك كرده است. مرحله بعدی چه خواهد بود؟ شی جین پینگ خاطر نشان كرد، باید ضمن پیشبرد توسعه یك كمربند و یك جاده در راه كیفیت، تلاش نماییم نتایج اجرایی بیشتری به دست بیاوریم. تنها در صورتیكه همه طرف‎ها به اصول مشورت مشترك، تولید مشترك و بهره برداری مشترك توجه نمایند، یك كمربند و یك نیروی محركه بیشتری برای بهبود مدیریت جهان تولید خواهد شد. گمانه‎زنی و اظهار نظر عجیب غربی ها پیرامون آن هم خود به خود متلاشی خواهد شد.

1397/06/08
19:51:34
5.0 / 5
109
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
کارت خوب

کارت ویزیت خوب