سودای تشكیل كلوپ خریداران نفت؛

شكل گیری ائتلاف نفتی جدید هند و چین، اوپك در معرض تهدید است؟

شكل گیری ائتلاف نفتی جدید هند و چین، اوپك در معرض تهدید است؟

كارت خوب: وقتی گزارش هایی از این كه چین و هند در حال مذاكره برای تشكیل كلوپ خریداران نفت هستند، انتشار یافت، اوپك درگیر برگزاری اجلاس ۲۲ ژوئن خود بود و نتوانست به این اتحاد خطرناك توجه كند.



به گزارش كارت خوب به نقل از مهر به نقل از راشاتودی، وقتی گزارش هایی از این كه چین و هند در حال مذاكره برای تشكیل كلوپ خریداران نفت هستند، انتشار یافت، اوپك درگیر برگزاری اجلاس ۲۲ ژوئن خود بود و نتوانست به این اتحاد خطرناك توجه كند.
اما حالا زمانی است كه باید در این مورد نگران شد.
تایمز آو ایندیا به نقل از یكی از مقامات هندی اظهار داشت: زمان بندی این كار درست است. شكوفایی تولید نفت و گاز آمریكا به ما اهرم فشار بزرگتری در برابر اوپك داده است. به هر حال این دوكشور روی هم ۱۷ درصد از نفت دنیا را مصرف می كنند و از بالا رفتن قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات اوپك، بیشترین ضربه را خواهند دید.
آن چه این دفعه تفاوت می كند این است كه این كشورها این دفعه برای محدود كردن قدرت اوپك در بازار نفت جهان، تنها نیستند. طبق گفته كارل پاپ از بلومبرگ، اروپا و ژاپن هم كه قبلا جهت شركت در هر پروژه ضد اوپك بی میل بودند، حالا احیانا به این اقدام ملحق شوند. یك دلیل این امر این است كه بر خلاف چرخه های قیمت قبلی، حالا جایگزین هایی برای سوخت فسیلی وجود دارند. الكتریكی سازی یكی از چالش های است كه اوپك در برابر گروه خریداران نفت، با آن مواجه خواهد شد.
چین، هند و اروپا، همگی در استفاده از خودروهای الكتریكی گام های بزرگی برداشته اند و ژاپن در تولید باتری در جهان پیشتاز است. اگر این چهار بازیگر مهم با هم ائتلاف كنند می توانند بازار نفت را به شكل موثری تغییر دهند و اوپك را ناتوان كنند. البته این بهترین سناریوی ممكن برای این گروه است و همیشه چنین مسائلی به راحتی به واقعیت تبدیل نمی شوند.
برای نمونه در نظرسنجی اخیر هند معلوم شد كه ۹۰ درصد رانندگان هندی در صورتیكه دولت ایستگاه های شارژ مناسب تولید كند، عوارض جاده ها را كم كند و سوبسیدها را افزایش دهد، مایل هستند خودروی خویش را الكتریكی كنند. البته مشكلاتی مانند قیمت بالا و محدودیت برد، سبب شد كه هند هدف جاه طلبانه خود برای این كه تا سال ۲۰۳۰ تمام خودروهای این كشور را الكتریكی كند، را اصلاح كند و تنها تبدیل ۳۰ درصد از كل خودروها به خودروی الكتریكی را هدف جدید خود قرار داد.
چین رهبر بلامنازع جهان در استفاده از خودروهای الكتریكی است. در سال قبل بیش از ۵۰ درصد كل فروش خودروهای الكتریكی جهان در چین بوده است. هرچند این به لطف سوبسیدهای سخاوتمندانه دولتی انجام شده است، درحالی كه مقرر است از سال ۲۰۲۰ دیگر سوبسیدی در این زمینه پرداخت نشود. این آینده فروش خودروی الكتریكی بعد از ۲۰۲۰ را مبهم كرده است.
چین، هند، اروپا و ژاپن، روی هم رفته تولید بیش از ۶۵ درصد خودروهای جهان را در اختیار دارند. این چهار بازیگر جهانی ۳۵ درصد از نفت خام دنیا را هم مصرف می كنند و درنظر دارند این رقم را كاهش دهند.



1397/04/18
15:32:35
5.0 / 5
75
تگهای خبر: بازار , تولید , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
کارت خوب

کارت ویزیت خوب