مهر گزارش می دهد؛

جولان ترك ها در بازار ایران، تصاحب بازار به بهانه سرمایه گذاری

جولان ترك ها در بازار ایران، تصاحب بازار به بهانه سرمایه گذاری

كارت خوب: ترك ها در پوشش سرمایه گذاری در حال حركتی آرام برای تصاحب بازار ایران هستند و رشته هایی از صنایع را برای سرمایه گذاری انتخاب كرده اند كه ایرانیان قبلا میلیاردها دلار در آن سرمایه آورده اند.



به گزارش كارت خوب به نقل از مهر، تركیه حدودا پای خویش را به جای جای بازار ایران باز كرده است. ترك ها حتی در ذهن رویای جایگزینی چین در اقتصاد ایران را در سر می پرورانند و با برنامه ای كه برای خود در سند چشم اندازشان ترسیم كرده اند، می خواهند بازار ایران را به تسخیر خود درآورند. البته پیش از این هم به صراحت برنامه خود برای تصاحب بازارهای منطقه را اعلام نموده بودند و بارها رئیس جمهور این كشور نیز، حمایت علنی خویش را از تولیدكنندگانی كه در خارج از مرزهای تركیه، اقتصاد این كشور را توسعه دهند، اعلام نموده بود.
جولان ترك ها در بازار ایران
حال ترك ها در حال بازارگشایی با كالاهای خود هستند و از هر موقعیتی هم كه در این میان حاصل شود، دریغ نمی كنند؛ حتی شده سرمایه گزاری نموده و در قالب سرمایه گذار، راه و چاه یك بازار را یاد بگیرند. این را می توان به صراحت از تمام حركت های آنها در بازار ایران هم دید. اكنون خیلی از برندهای ترك بخصوص در صنایعی كه ایران در آنها دارای مزیت است، در پوشش سرمایه گذار وارد می شوند و پس از یك دوره تنفس و بهره مندی از ترجیحات تعرفه ای، بازار را به قبضه خود درمی آورند و شاید هم همكاری كوچكی در خوشبینانه ترین حالت با ایرانیان داشته باشند.
آنگونه كه فعالان بازار می گویند، اكنون واردات انواع كالاهای مصرفی و نهایی كه مشابه تولید داخلی هم دارند و سبب صدمه جدی به سرمایه گذاران و تولیدكنندگان داخلی شده اند، از جانب ترك ها در بازار ایران عرضه می گردد و همین امر، شرایط را به شكلی پیش می برد كه تولیدكنندگان ایرانی كه میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای خرید تجهیزات و ماشین آلات و مواد اولیه طی سال های گذشته داشته اند، بازنده اصلی حضور ترك ها در بازار ایران باشند.
زمینه چینی برای حضور پرقدرت
فیصل مرداسی، دانش آموخته مدیریت راهبردی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سرمایه گذاری تركیه در ایران و راه اندازی فروشگاههای بزرگ، حكم زیرساختهای اصلی برای ورود و پخش كالاهای ترك را در سراسر كشور دارد و ازاین رو دولت تركیه در تفاهم نامه تعرفه ترجیحی، منافع خویش را در بهترین حالت به دست آورده است و به نظر می رسد كه ایران از این مورد متضرر شده است.
تركیه در قالب تفاهم نامه تجارت ترجیحی، شرایط را به گونه ای پیش برده است كه بتواند از ایران مواد اولیه ارزان را خریداری نموده و كالاهای مصرفی گران قیمت كه اتفاقا تولید داخلی مشابه هم دارد، به ایران صادر كند. تولیدكنندگان ترك با یك استراتژی مشخص، به صنایعی وارد شده اند كه ایرانیان در آن قبلا سرمایه گزاری نموده و زیرساختهای آن در كشور وجود دارد، اما تفاوت آن با همتایان ترك شان این است كه ترك ها از حمایت های خاص دولت خود برخوردار می باشند و تولیدكنندگان ایرانی اكنون با شرایط خیلی سخت در حال رقابت با آنها هستند.
به گزارش كارت خوب به نقل از مهر، توافق نامه تجارت ترجیحی میان ایران و تركیه، بارها در دولت دهم هم عنوان شد و فشار ترك ها برای راضی كردن دولت ایران جهت امضای آن، حتی وزیر صنعت وقت را هم تا مرز استعفا پیش برد؛ غضنفری معتقد بود تركها به صورت یكجانبه خواهان امتیازگیری از ایران هستند و در جریان مذاكرات نرمشی به نفع منافع ایران به خرج نداده اند و امضای توافقتنامه مذكور، امتیازات زیادی را به ترك ها خواهد داد؛ وزیر وقت صنعت می گفت باید در جلسات كارشناسی، و پای میز مذاكره، ترك ها را از مواضع شان پایین آورده و مجاب نماییم امتیازاتی هم به طرف ایرانی اعطا كنند؛ ازاین رو امضای این توافقنامه مسكوت ماند تا اینكه دولت یازدهم سركار آمد و در كمال تعجب، در یك اقدام شتابزده، این موافقت نامه میان ایران و تركیه در زمان وزارت محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم به امضا رسید. حال پس لرزه های این توافق نامه در اقتصاد ایران و صنعت كشور، به صراحت قابل مشاهده می باشد.
در این رابطه حمید صافدل كه در دولت دهم، معاون وزیر صنعت وقت بود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با عنایت به سختگیری های تركها برای واردات كالا به كشورشان چرا ایران امكان راه اندازی مركز تجاری و فروشگاههای زنجیره ای را برای آنها مهیا كرده است؛ تركها تمامی قواعد بازی در زمین تجاری سایر كشورها را به خوبی می دانند و از تمامی اصول برای ماندگاری در بازار یك كشور استفاده می نمایند.
رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت اظهار نمود: راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مركز تجاری و برگزاری نمایشگاههای دائمی همچون خواسته ها و برنامه های اصلی تركیه در تولید روابط تجاری با سایر كشورها است.به گفته یكی از فعالان اقتصادی ایران برای همكاری تجاری با سایر كشورها از شیوه پارتیزانی استفاده می نمایند و این در حالیست كه تركها به بازار ایران و سایر كشورها قشون كشی كرده اند.
صافدل در پاسخ به این سوال كه با عنایت به شناخت ایران نسبت به اهداف و برنامه های تجاری تركیه برای حضور در بازار سایر كشورها آیا انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و تركیه به مصلحت ما هست یا خیر اظهار داشت: بحث انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی میان ایران و تركیه از دو دهه قبل مطرح بود اما از آنجایی كه تركها خواهان به دست گرفتن بازار داخلی كشور حتی در صنایع دارای مزیت همچون سیمان و كاشی و سرامیك بودند انعقاد این قرارداد در دولت دهم انجام نشد زیرا این امر صنایع كشور را دچار زیان های جدی می كرد. متاسفانه در قرارداد تعرفه ترجیحی كه در دولت یازدهم میان ایران و تركیه به امضا رسید، به این امر توجه چندانی نشد و همین امر سبب شده تا بازار خیلی از كالاها در اختیار تركها قرار بگیرد.
مكان یابی دقیق، حاصل ورود با استراتژی ترك ها به بازار ایران
اكنون گزارش های میدانی خبرنگار مهر از فروشگاههای پوشاك ترك در سطح شهر حكایت از آن دارد كه آنها با انواع و اقسام تولیدات رنگارنگ، تلاش دارند تا مصرف كنندگان ایرانی را اغوا كرده و شرایط را برای فروش هر چه بیشتر كالاهای خود آن هم در حوزه ای كه تولیدكنندگان ایرانی بسیاری در آن حضور دارند- اما به علت همین حركت حساب شده ترك ها، خیلی توانایی رقابت و سر بلند كردن ندارند- فراهم نمایند.
در این میان، در خیلی از مراكز خرید لوكس و البته پاساژهای معمولی در بعضی از نقاط شرق، غرب شمال و حتی جنوب تهران هم، به راحتی می توان ردپایی از ترك ها و اجناسشان را دید و نسبت به برنامه ریزی هدفمند آنها آگاهی پیدا كرد. این در شرایطی است كه این همه حضور پررنگ در بازار پرخریدار و جذاب ایران، تنها بخشی از نقشه راهی است كه ترك ها برای خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی ترسیم كرده اند؛ بهتر است كه ایران از همین حالا كه چند سالی فرصت هست، راه كالاهای ایرانی را به بازار این كشور باز كند و بازار جذاب كشور را بی حساب و كتاب در اختیار ترك ها قرار ندهد.

1397/02/23
15:24:44
5.0 / 5
24
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
کارت خوب

کارت ویزیت خوب