سخنگوی گمرك:

صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش یافت

صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش یافت

سخنگوی گمرک بیان کرد که با وجود بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیشتر از ۱۴ درصد در وزن  و حدود ۱۰ درصد در ارزش کالاهای صادراتی  ایران به روسیه رشد داشته است.


به گزارش کارت خوب به نقل از گمرک ایران، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: در سال ۹۹ با وجود بحران کرونا و جنگ قره باغ، صادرات ایران به آذربایجان و روسیه افزایش پیدا کرد. با عنایت به سیاست توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه بر مبنای منافع مشترک، با وجود بحران کرونا و توقف فعالیت تجاری در اغلب مرزهای کشور در سال ۹۹ صادرات کشورمان به آذربایجان و روسیه افزایش یافت. در سال ۹۹ بیشتر از یک میلیون و ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۴ میلیون و ۵۷۵ هزار دلار به روسیه صادر شد که ۶۰۴ هزار و ۵۸۷ تن کالا که ۵۷ درصد کل صادراتمان به روسیه بود، از خاک آذربایجان به این کشور صادر گردیده است. لطیفی توضیح داد: ۳۴ درصد به وزن ۳۶۰ هزار و ۵۳ تن از راه مسیر جاده ای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان از راه مرز سامور وارد روسیه شدند، ۲۳ درصد به وزن ۲۴۴ هزار و ۵۳۴ تن از راه راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و ۴۴۶ هزار تن که ۴۲ درصد صادرات کشورمان به روسیه بود از راه بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد. سخنگوی گمرک اضافه کرد: با وجود بحران کرونا و محدودیت های ناشی از آن در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیشتر از ۱۴ درصد در وزن و حدود ۱۰ درصد در ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه رشد داشته است که بدون تعامل سازمان های در رابطه با تجارت خارجی و همکاری دستگاه دیپلماسی بخصوص اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود. لطیفی در مورد افزایش صادرات ایران به آذربایجان هم توضیح داد: در سال ۹۹ یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش صادرات داشتیم. ۳۹۶ هزار تن کالا از مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است. تهران - باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاههای در رابطه با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاریهای اقتصادی پیش می روند که در جهت منافع متقابل نه تنها بر دو کشور تاثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و دریای مازندران هم مؤثر بوده است. سخنگوی گمرک در مورد مسیر ترانزیتی آذربایجان به روسیه ضمن رد ادعای خروج روزانه ۳۰ کامیون از آستارا اظهار داشت: پارسال حدود صد هزار کامیون کالای ایرانی را به کشور آذربایجان و یا از راه این کشور به روسیه و سایر کشورها از مرزهای آستارا و بیله سوار منتقل کردند که سهم گمرک آستارا ۸۰ هزار کامیون بود که روزانه به صورت متوسط ۲۱۹ کامیون از این مرز در رویه های ورود موقت (۷۷ کامیون)، صادرات (۱۲۱ کامیون)، ترانزیت خارجی (۱۷ کامیون) و خروج موقت (۵ کامیون) کالا خارج شد و این میزان خروج در سه ماهه نخست سال جاری با عبور ۲۱ هزار و ۷۵۳ کامیون به متوسط ۲۳۳ کامیون در روز رسید که به صورت متوسط ۹۰ کامیون در رویه ورود موقت، ۱۱۵ کامیون رویه صادرات، ۲۵ کامیون در رویه ترانزیت خارجی و چهار کامیون در رویه خروج موقت از گمرک مرزی آستارا بوده است. وی ادامه داد: از آنجائیکه روسیه و آذربایجان تنها یک گذرگاه مرزی فعال دارند ازاین رو در اندک روزهایی با محدودیت هایی برای عبور کامیون ها از این مسیر کوهستانی مواجه بودند که با شدت گرفتن کرونا و همزمانی ساخت و ساز در گذرگاه سامور روسیه، بعضاً تراکم کامیون ها پشت این مرز افزایش می یافت که به صورت غیر مستقیم بر ورودی مرز آستارا هم اثر می گذاشت تا کامیون ها در کشور مقابل و تا باز شدن مرز مشترک روسیه و آذربایجان سرگردان نشوند، البته همزمان توسعه مسیر ریلی توسط کشور آذربایجان در جبران این محدودیت نقش به سزایی ایفا کرد. لطیفی افزود: صادرات کشورمان در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با روسیه ۳۰۰ هزار و ۹۴۱ تن به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۳۹۲ هزار دلار و به کشور آذربایجان ۱۹۴ هزار و ۸۰۷ هزار تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار بوده است. روسیه و آذربایجان در سال ۹۸ رتبه ۱۱ و ۱۳ مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را داشتند که در سال ۹۹ این رتبه به ترتیب به دهم و نهم رسید. سخنگوی گمرک ضمن رد ادعای فساد ۳۰۰ کانتینر میوه و تره بار در آذربایجان توضیح داد: این ادعا نه توسط سازمان های دخیل در حوزه تجارت تأیید شده است و نه مستنداتی در این خصوص به سفارت و دستگاههای ذی مدخل عرضه شده است. ازاین رو ضمن رد این ادعا به صاحبین کالا و فعالان حمل و نقل سفارش می شود که با تنوع بخشی به مسیرهای حمل بخصوص بهره مندی از حمل و نقل چند وجهی و حمل و نقل دریایی و ریلی با کانتینرهای یخچال دار از مزیت دریا و حمل ترکیبی برای صادرات به روسیه و اعضای اتحادیه اوراسیا استفاده کنند.


منبع:

1400/04/30
23:01:43
5.0 / 5
142
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب