استاد ارتباطات:

استفاده نادرست از رسانه های داخلی تهدید بزرگ برای امنیت ملی است

استفاده نادرست از رسانه های داخلی تهدید بزرگ برای امنیت ملی است

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه اظهار داشت: استفاده ناکافی، سنتی و نادرست از ظرفیت های رسانه های داخلی، تهدید بزرگ برای امنیت ملی است.


به گزارش کارت خوب به نقل از خبرگزاری ایرنا، اکبر نصراللهی در نشست «نقش سواد رسانه ای در کنشگری و جهاد تبیین در آرایش جدید رسانه ای» در جمع فرماندهان فراجای مازندران در ساری درباره خطرهایی که امنیت کشور را تهدید می کند، اظهار داشت: آنچه که تا حالا امنیت کشور را به خطر انداخته است، بی توجهی یا توجه ناکافی مسئولان به نقش رسانه ها در جهاد تبیین، ندیدن و نخواستن آنها بوده است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای اضافه کرد: نداشتن روایت اول، جامع و تاخیر در شروع و تعجیل در آخر در موضوعات مهم و راهبردی مورد نیاز مردم، عملا رسانه های داخلی را در قیاس با رسانه های خارجی و غیرمسئول، غیربازدارنده و کم تاثیر کرده است.


وی افزود: اتخاذ رویکرد های کمی، رویدادی، سنتی و راهبردهای انکار، سکوت و انفعالی در پوشش وقایع مهم داخلی برای رسانه های غیرمسئول و معاند فرصت ساز و برای کشور فرصت سوز و اعتمادزدا بوده است.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، علت توجه ناکافی و نادرست به رسانه ها را سواد رسانه ای پایین مسئولان دانست و اشاره کرد: نیاز مسئولان به سواد رسانه ای بیش از مردم است و غلبه آنها بر مشکلات، جلب مشارکت و افزایش اعتماد مردم و خروج کشور از محاصره تبلیغاتی، جز با برخورد فعال، هوشمندانه، بموقع، صحیح و حداکثری مسئولان از رسانه ها امکان پذیر نیست.
قدرت رسانه ها بیش از قدرت بخش های انتظامی و امنیتی است
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به خروج کنشگری از انحصار اظهار داشت: پیشترفت تکنولوژی های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی، شخصی، نوع، میزان، منابع خبری مردم و همین طور الگوی تولید، توزیع و مصرف پیام های رسانه ها را تغییر داده است. به شکلی که مردم خلاف گذشته با داشتن گوشیهای هوشمند در عین حالی که مصرف کننده تولیدات رسانه ها هستند، تولید و توزیع کننده همه نوع پیام ها و کنشگر فعال در همه زمینه ها حتی موضوع های امنیتی نیز هستند.
وی قدرت رسانه ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی را بیش از قدرت دستگاه های دیگر حتی بخش های انتظامی و امنیتی دانست و اضافه کرد: میدان نبرد از منطقه و جغرافیا به افکار عمومی و اذهان تغییر کرده است و اینک رقابت و جنگ بر سر تصاحب و مدیریت افکار عمومی است؛ اما متاسفانه هنوز خیلی از بخش ها و سازمان ها به این مهم بی توجه هستند و اصرار دارند در همان میادین سنتی و با همان قواعد و اصول کنشگری کنند.
نصراللهی با تشریح تغییرات در آرایش رسانه ها و پدیده ارتباط جمعی شخصی اظهار داشت: پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و تغییرات در مصرف و مدل گردش اطلاعات، حکمرانی را در بخش های مختلف دستخوش تغییر و تحول کرده است و دیگر نمی توان با رویکرد، راهبرد و قواعد قبلی، منافع و امنیت ملی را تامین کرد.
هیچ کس حق ندارد اقتدار پلیس را خدشه ‎دار کند
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با تشریح تعدادی از مصادیق عملکرد نادرست در کشور اظهار داشت: بی توجهی به رسانه و افکار عمومی و حبس شدن در دهه های قبل باعث شده است هروقت نظام دو قدم به سمت کار درست گام می دارد، مجبور می شود ۱۰ قدم عقب نشینی کند، یعنی این که همچنان در موضوعات مهم و راهبردی بدون داشتن پیوست فرهنگی و رسانه ای و توجه به الزامات حرفه ای کارها مثل تجربیات ناموفق قبل صورت می گیرد.
نصراللهی، موفقیت فراجا در انجام ماموریت ها و تامین امنیت مردم را در جلب اعتماد مردم و تعامل مناسب و مستمر پلیس و مردم دانست و اظهار داشت: هیچ فرد حقیقی و حقوقی، حق ندارد تحت هر شرایطی، اقتدار پلیس را خواسته یا ناخواسته خدشه دار کند؛ مشکل پلیس هم در حرف نزدن در خیلی از موضوعات جاری با مردم یا دیرحرف زدن با آنها، استفاده ناکافی از فناوریهای جدید ارتباطی و ضعف های ساختاری، قانونی و مجازات های غیربازدارنده است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه اشاره کرد: برای تحقق راهبرد جهاد تبیین و خروج از محاصره تبلیغاتی و پیروزی در جنگ چند لایه شناختی، باید اقتضائات کنشگری در آرایش جدید رسانه ای درک شود، رویکرد های همه بخش ها و دستگاهها خصوصاً سازمان هایی که بیشتر با مردم سروکار دارند، تغییر کند و بازسازی سریع، همه جانبه و انقلابی در زمینه های فرهنگ و رسانه صورت گیرد.

1401/05/12
22:37:15
5.0 / 5
222
تگهای خبر: امنیت , تبلیغات , تولید , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
کارت خوب

کارت ویزیت خوب